Spotify wordt vernieuwd

Spotify wordt vernieuwd
Muziekdienst Spotify gaat video's vertonen. Binnenkort zijn beelden van Comedy Central, Vice News, ESPN, ABC, BBC en TED te zien.

Spotify toonde al advertenties in de vorm van video, maar dat is marginaal: minder dan 10% van de omzet komt uit advertenties. De uitbreiding moet meer klanten naar de betaalde versie van de dienst lokken en de advertentieomzet stimuleren. Ondanks de toevoeging van video, blijft Spotify vooral een muziekdienst. Op dat gebied gaat de dienst nu afspeellijsten voor speciale gebeurtenissen aanbieden. Bijvoorbeeld een interactieve lijst die bij het sporten de muziek selecteert op basis van de mate waaron de luisteraar zicht inspant. Dat is mogelijk dankzij een koppeling aan een aantal sporthorloges en -apps, zoals die van Nike. Ook komen er afspeellijsten die speciaal op het moment van de dag zijn afgestemd, zoals een maandagochtend- of een vrijdagmiddaglijst.

Bovendien gaat Spotify podcasts aanbieden. Het bedrijf is met Loewe in gesprek om de muziek ook op de televisies van dat bedrijf aan te bieden. Technisch is dat geen probleem, maar rechtentechnisch wel.