Televisieprogramma's hebben een aanzienlijk bereik op Twitter

Televisieprogramma's hebben een aanzienlijk bereik op Twitter

Dit laatste is bijvoorbeeld het geval bij de finale van het Eurovisie Songfestival in 2014. Het Oostenrijkse optreden zorgde voor relatief veel Tweets; in de minuten erna steeg het aantal televisiekijkers binnen de groep Twitteraars. Ook bij de Kerstspecial van All you need is Love en het televisieprogramma van 3FM Serious Request is te zien dat Twitter extra televisiebereik genereert.

Ambassadeurs
Binnen de geanalyseerde programma's is een groep Twitter accounts waargenomen die telkens zorgt voor een toename van het aantal Tweets. Deze groep ambassadeurs bestaat onder andere uit fan-sites, bekende Nederlanders en officiële Twitter accounts van de betreffende programma's. 8% van het totale aantal Tweets over deze programma's komt van deze ambassadeurs. Over 76% van de geselecteerde programma's heeft deze groep ambassadeurs iets getwitterd. Eén op de tien Tweets over de geselecteerde programma's is afkomstig van een ambassadeur (rechtstreeks of via een Retweet).