Wegener boekt klein verlies in 2011 en zet in 2012 in op digitaal
De omzet in 2011 daalde met 3%, voornamelijk als gevolg van een daling in de advertentieomzet.
De advertentieomzet voor print daalde met bijna 10% vergeleken met 2010, deels als gevolg van de slechte economische marktomstandigheden en deels door de versterkte keuze van adverteerders voor andere mediumtypen zoals internet.
De omzet uit oplage bleef voor het jaar als geheel vrijwel gelijk.
De nettoschuld aan het eind van 2011 bedraagt ca. 65 miljoen euro, 23 miljoen euro minder dan de nettoschuld van 88 miljoen euro aan het eind van 2010; dit is het resultaat van een strak liquiditeitsbeheer.
Vooruitzichten
Naar verwachting blijven de economische marktomstandigheden in 2012 onder druk staan. Dit heeft negatieve gevolgen voor de advertentieomzet, die hierdoor verder zal dalen. Stijgende omzet uit digitale producten zullen deze dalingen niet kunnen compenseren. Wegener zal daarom in het lopende boekjaar nog meer dan voorheen moeten inzetten op een versterking van de digitale strategie. De plannen van het in 2011 ingezette transformatieproces naar een nieuwe organisatie, waarbij geïntegreerd portfoliomanagement in de regio voorop staat, zijn daartoe een eerste aanzet en zullen in 2012 worden geïmplementeerd. De versneld doorzettende veranderingen in de markt nopen tot de vorming van nieuwe inzichten in de toekomstige organisatie van zowel de lokale uitgeverijen als het geheel van Wegener. Nog sterker zal moeten worden ingezet op een organisatiemodel met een substantieel lager kostenniveau en een structurele verlaging van de personele bezetting, waarvan de omvang in een later stadium bekend zal worden. Deze maatregelen zullen ervoor dienen zorg te dragen dat de continuïteit van de onderneming op de lange termijn gewaarborgd is.