Verschillende omzet-cijfers van Boekenweek
Dit jaar werd de Boekenweek afgesloten met een gemiddelde omzet-stijging van 6,8% ten opzichte van vorig jaar. Het was echter niet voor iedere boekenondernemers een positief resultaat. Meer dan de helft sloot de Boekenweek van dit jaar af met een niet betere of zelfs slechtere omzet.
De kleinere en middelgrote ondernemingen hebben vooral te maken met een slechtere omzet. Bol.com zag juist de omzet stijgen. Een mogelijke verklaring van de daling is dat de ex-Polare winkels onder een andere naam zijn geopend. Vorig jaar was de klant zoekende naar een alternatief voor Polare en zijn dit jaar weer terug gegaan. Daarnaast heeft de slechtere omzet te maken met een feit wat voor steeds meer veranderingen in de branche zorgt: de consument zoekt zijn producten steeds meer online. Een deel van de omzet van de Boekenweek is dan ook verschoven van offline naar online.
De kleinere en middelgrote ondernemingen hebben vooral te maken met een slechtere omzet. Bol.com zag juist de omzet stijgen. Een mogelijke verklaring van de daling is dat de ex-Polare winkels onder een andere naam zijn geopend. Vorig jaar was de klant zoekende naar een alternatief voor Polare en zijn dit jaar weer terug gegaan. Daarnaast heeft de slechtere omzet te maken met een feit wat voor steeds meer veranderingen in de branche zorgt: de consument zoekt zijn producten steeds meer online. Een deel van de omzet van de Boekenweek is dan ook verschoven van offline naar online.