Wat wilt u nou eigenlijk?
'De boodschap' wat is die dan precies? Tijdens mijn dagelijkse contacten met uitgevers merk ik vooral dat velen (nog steeds) aan het experimenteren zijn met de bekende 'nieuwe media'. Het fenomeen epub is 'als product' inmiddels wel geaccepteerd en het wordt reeds regelmatig bestempeld als 'old skool'. Toch merk ik ook dat velen daar nog steeds een verschillend verwachtingspatroon bij hebben dat vaak niet strookt met de werkelijkheid. Opmerkingen als: "Een tabel wordt anders getoond dan in het boek" of "de paginacijfers bij de verwijzingen kloppen niet" komen nog steeds dagelijks aan bod.
Afgelopen jaren zijn er verschillende nieuwe producten verschenen die het pad naar succesvol digitaal publiceren zouden moeten effenen. De ereader is hierbij voor velen reeds naar de achtergrond verdwenen en iedereen richt zich hierbij nu voornamelijk op de tablets. Dit laatste natuurlijk vooral omdat er hier ontzettend veel mogelijkheden zijn t.o.v. het 'gewone' digitale boek. Komende tijd zullen er wederom een groot aantal nieuwe ontwikkelingen volgen. EPub3 en HTML 5 zullen waarschijnlijk doorbreken en de 'digital publishing suite' van Adobe zal zeker verder worden doorontwikkeld en meer mogelijkheden bieden. En dan hebben we nog niet eens over de gewone apps die voor de smartphones of tablets worden geschreven.
Alle technologien voorzien absoluut in een behoefte en kunnen helpen bij het bij het maken van prachtige producten. Toch is er ook een gevaar... Sommige producten zijn nog geen standaard of worden slechts gedeeltelijk ondersteund door de verschillende apparaten en/of software. Daar komt bij dat sommige technologien in anderen worden geïntegreerd en/of het eindresultaat bovendien erg op elkaar lijkt.
Snapt u het nog? Ik verwacht dat veel uitgevers na 'de eerste teen in het koude water te hebben gestoken' betere en mooiere e-books en apps op de markt zullen brengen. Dat moet ook wel om zichtbaar te zijn en te blijven in de verschillende stores. Om dit goed te kunnen doen dient u zichzelf wel af te vragen wat u precies met uw uitgave wil bereiken. In mijn volgende column zal ik u proberen een beetje op weg te helpen door wat uitleg te geven over de verschillende mogelijke oplossingen, aangevuld met voorbeelden. Daarom, voordat mijn volgende column verschijnt wil ik u eerst een vragen om goed na te denken over: Wat wilt u nou eigenlijk?