Aantal Facebook gebruikers daalt
Het aantal Nederlanders met een LinkedIn profiel is in 2014 gestegen tot 45%. Daarbij verwachten ze LinkedIn vaker te gaan gebruiken in 2015. Ook Instagram en Pinterest kunnen groei verwachten in 2015. In 2014 had 11% procent een profiel op Instagram. Bijna een kwart van de Instagrammers denkt het meer te gaan gebruiken, slechts één op de tien verwacht Instagram minder te gebruiken in 2015. Onder de Pinterest gebruikers (13% van de consumenten) denkt één op de vijf het vaker te gaan gebruiken, tegenover bijna één op de tien die het minder vaak gaat gebruiken. Pinterest is vooral een populair netwerk onder vrouwen.
Volgens drie op de vijf sociale mediagebruikers is berichtgeving op de sociale media in staat om de publieke opinie te beïnvloeden. 40% van de gebruikers vindt dat sociale media hun leven verrijken. Daarentegen geeft bijna één op de vijf social media gebruikers aan dat ze minder live contact hebben als gevolg van de sociale media. Contact onderhouden met vrienden en familie (62%) en oude bekenden (44%) zijn de belangrijkste redenen om sociale media te gebruiken. Daarnaast zijn het delen en bekijken van foto’s (39%) en filmpjes (28%) belangrijke redenen. En voor 32% is het gewoon een aangenaam tijdverdrijf. Dit blijkt ook wel, omdat 59% van de socialemediagebruikers aangeeft zelden of nooit een bericht te posten. Zij lezen vooral berichten van andere gebruikers. Slechts 14% van de socialemediagebruikers is een actieve poster. Deze 'lezers' volgen niet alleen berichten leest van vrienden, maar ook van bedrijven en natuurlijk magazines.
Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 8.749 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.