Ton Schimmelpennink maakt op Boekblad.nl duidelijk dat hij het concept ziet als een 'grove tweedeling in boekenland'. Volgens Schimmelpennink is het enkel een nieuw, goed verdienmodel voor Lebowski en heeft het niets te maken met het belonen van boekhandelaren. De uitgever ziet het juist als een manier om boekhandelaren die veel investeren in het opbouwen van de band met de lezer te belonen.
Uitgever Lebowski gaat ondanks de kritiek door met wat het begonnen is. Er is zelfs een website ontwikkeld om lezers, pers en boekhandelaren te informeren over de titels die de komende maanden gaan verschijnen. Ook staat er een complete lijst met alle boekhandels die meedoen met het concept.
Dat in een markt waar dankzij de vaste boekenprijs toch al weinig concurrentie is boekhandelaren die extra hun best doen te belonen. In ieder geval moet een nieuw initiatief als dat van Lebowski niet bij voorbaat afgebrand worden. Dankzij het internet is de algemene verkrijbaarheid van titels niet meer voldoende voor de boekhandel, daar horen service en specilaisatie bij.