Het is niet zo moeilijk...

Het is niet zo moeilijk...


Bovendien kwam het moment gelukkig uit: Na 15 december lijkt het wel of bv Nederland in slaap valt. Iedereen is overal druk mee bezig, behalve met werken. Tot half januari is niemand meer aan de telefoon te krijgen en er is geen afspraak meer te maken. Nederland gaat met kerst gewoon een maand dicht. Crisis of geen crisis.

Alle tijd dus om samen met Petra naar haar nieuwe uitgeefproject te kijken. We hebben in een stevig tempo haar plannen uitgewerkt en calculaties gemaakt. We zijn nu ruim een maand verder en het tijdschrift is bijna klaar! Samen met haar redactie is een fraaie inhoud gemaakt die mooi is vormgegeven. Petra gaat het tijdschrift in de App store verkopen voor de iPad. Nu nog in het Nederlands, maar het volgende nummer gaat ook in het Engels uitkomen. Nederland is klein, maar de wereld is groot genoeg.

Op dit moment wordt door ons de App afgemaakt en met een paar dagen gaat hij ter goedkeuring naar Apple. Binnen twee weken kun je hem kopen. Heel spannend, want niemand weet nog hoeveel er verkocht gaat worden.

Wat het kost hebben we wel op een rij:
- Heel veel energie,
- Inspiratie, lef
- 2.000,- euro

De kans is dus best groot dat op korte termijn het tijdschrift break-even draait. Zeker ook omdat er al adverteerders zijn. Het opstarten van een digitaal tijdschrift kan dus heel snel, heel goedkoop. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Daarom is het zo verbazend dat er van de gevestigde uitgevers zo weinig nieuwe initiatieven komen. Juist de uitgevers die alles weten van hun markt en doelgroep moeten toch in staat zijn een klein budget los te maken. Om iets nieuws te gaan aanbieden. Iets nieuws te gaan proberen. Gewoon omdat het kan, maar ook omdat het moet. Die 2.000,- euro zal het probleem niet zijn. Zou het in de energie zitten? Of in de inspiratie?

Alle uitgevers die ik het laatste half jaar gesproken heb weten dat het digitale-mobile uitgeven hun bedrijf gaat veranderen. Iedereen heeft de voorbeelden gezien van de digitalisering in de muziekindustrie. Iedereen ziet wat er nu gebeurt in de boekhandel. Dan is het niet zo moeilijk om te voorspellen wat er met de tijdschriften gaat gebeuren.

Als je weet dat je huidige business model nu al aan het kraken is en binnen 2 jaar niet meer werkt. En als je weet dat alternatieven niet zo moeilijk zijn. Dan moet je toch gewoon snel aan het werk? Net als Petra met haar tijdschrift. En net als 2 andere 'amateurs' die zich al de afgelopen maand hebben gemeld en een nieuw digitaal tijdschrift starten. Ze halen links en rechts in!