Storytel wil eind 2015 10.000 abonnees hebben

Storytel wil eind 2015 10.000 abonnees hebben


Expansie
Nu Storytel in Zweden goed op de rails staat, heeft het bedrijf de blik over de grens gericht. Gelijk met Nederland is Storytel ook in Denemarken van start gegaan en dit jaar staat Noorwegen op de rol. Hoewel audioboeken in deze landen traditioneel minder populair waren dan in Zweden, ziet Pierrou toch grote kansen. ‘Nu iedereen overal en altijd toegang heeft tot een mobiel netwerk, en streaming bovendien veel goedkoper is geworden, liggen er grote kansen.’


Honderd extra titels
In Nederland heeft Storytel gekozen voor een samenwerkingsverband met marktleider Rubinstein. Een logische partner, vindt Pierrou: de eerste opdracht was het vullen van de catalogus. Een maandabonnement kost 14,90 euro en daarvoor moet het bedrijf wel iets kunnen bieden. ‘Wij gaan het aantal titels versneld opvoeren’, belooft Pierrou. ‘Op dit moment hebben abonnees onbeperkt toegang tot zo’n duizend Nederlandstalige en achtduizend Engelstalige audioboeken. Ons doel is dit jaar nog eens honderd nieuwe Nederlandstalige titels aan de catalogus toe te voegen.’

Het juiste moment
Dat gebeurt in nauwe samenwerking met uitgeverij Rubinstein. Storytel deelt het kantoor met de uitgeverij en de twee samenwerkingspartners hebben geen vaste rolverdeling. Storytel treedt inmiddels zelf ook op als uitgever en op haar beurt zal Rubinstein ook de titels van Storytel gaan distribueren, vertelt directeur Dik Broekman van uitgeverij Rubinstein. Hoewel de omzet redelijk stabiel was, mede dankzij de gewone (kinder-)boeken die Rubinstein ook uitgeeft, merkt de uitgeverij dat de fysieke CD’s snel aan populariteit inboeten ten gunste van de streamingservices. ‘Storytel komt wat ons betreft precies op het goede moment’, zegt Broekman.

10.000 abonnees
In augustus 2013 vertelde Robbert Hak dat Storytel in een jaar tijd van 200 tot vijfduizend betalende abonnees wilde groeien. Dat aantal is niet gehaald: volgens Pierrou heeft de streamingservice op dit moment zo’n duizend betalende abonnees in Nederland. Maar net als Hak destijds brandt ze van ambitie. De doelstelling is nu dat Storytel eind 2015 op 10.000 abonnees uitkomt. Daartoe gaat Storytel in elk geval online adverteren om de bekendheid onder het grote publiek te vergroten, belooft Pierrou.