Belgisch onderzoek: Digitaal lezen in de lift, digitale veel-lezer is nog zeldzaam

Belgisch onderzoek: Digitaal lezen in de lift, digitale veel-lezer is nog zeldzaam


Iedereen digitaal
Begint de markt van tablets en e-readers te verzadigen? De cijfers doen het alvast vermoeden. 55% van de ondervraagden bezit een tablet en 20% een e-reader. De meerderheid van hen bezit die toestellen bovendien al langer dan een jaar. Waar de tablet vooral scoort voor het digitale lezen van kranten en tijdschriften (29%), voor het meespelen of stemmen bij een tv-programma (20%) en om nieuws en actualiteit te volgen (19%), heeft de e-reader het rijk der boeken voor zich alleen.
Reeds 35% van de steekproef leest digitaal, 3% daarvan leest uitsluitend digitaal en maar liefst 63% van de bevraagden leest nog steeds enkel papieren boeken. En er wordt heel wat gelezen.29% van de printlezers leest meer dan 20 boeken/jaar. Van de digitale lezers consumeert zowat 13% al meer dan 20 boeken/jaar.
Vrouwen lijken meer veel-lezers dan mannen (33% leest meer dan 20 boeken/jaar, tegenover 25% voor mannen). Binnen de groep die enkel digitale boeken leest, zijn de mannen met 73% dan weer duidelijk oververtegenwoordigd.

Zowel uit het lees- als aankoopgedrag blijkt dat papier versus digitaal niet een of/of-verhaal dan wel een en/en verhaal is. Ongeveer 4 op de 10 digitale lezers beweert dat hun koopgedrag niet is gewijzigd sinds de digitalisering. 39% zegt wel minder papieren boeken te kopen sinds men digitaal leest én meer digitale boeken. Een resultaat dat wijst op het bestaan van een substitutie-effect van digitale boeken op de verkoop van papieren boeken. Alvast een positief signaal aan de uitgever die zich niet meteen het hoofd moet breken over kannibalisatie door digitalisering.
Bezit haalt het nog steeds op toegang tot. Maar liefst 41% geeft aan dat de liefde voor een papieren boekenverzameling hen ervan weerhoudt digitale boeken te kopen, en 43% geeft bovendien aan dat de liefde voor het bezoek aan een boekhandel hen niet digitaal laat kopen. Een mooie opportuniteit voor de boekhandelaar om de brug te slaan tussen instant satisfaction en snelle service en zo de impulsaankoop van vele lezers te bevredigen.

Meer lezen? De samenvatting van het onderzoek vind je hier.
 


Workshop Succesvol Publiceren op Amazon

vrijdag 12 december: 13.00-17.00

Alles wat u moet weten over Kindle Direct Publishing
Meld u nu aan