Bloggen wordt steeds lucratiever

Bloggen wordt steeds lucratiever


Bloggers: meer informatie en vaker betaald
De slimme blogger kapitaliseert op deze ontwikkelingen van toenemende invloed. Bloggers ontvangen steeds vaker informatie (persberichten (17%), uitnodigingen (18%), samples (15%) ). Meer dan de helft (55%) krijgt inmiddels af en toe betaald om een blog te posten. De bedragen die bedrijven per blog betalen lopen uiteen: van een paar tientjes tot honderden euro's.

In het Verenigd Koninkrijk ligt het percentage dat betaald krijgt inmiddels op 65%. In Duitsland is dat nog maar 18% van de bloggers.

"Het Nederlandse bloggerlandschap wordt steeds commerciëler", aldus Marianne Aalders, managing partner van Socialite, het online PR bureau van Nederland, en onder meer gespecialiseerd in Blog PR. "Het gros van de bloggers wordt steeds vaker benaderd en speelt hier handig op in. Hun positie wordt steeds sterker: unieke bezoekersaantallen liggen inmiddels gemiddeld rond de 10.000 per maand, los van uitschieters met honderdduizenden dagelijkse lezers. Voor bedrijven zijn dit interessante aantallen. En omdat de match tussen blogger, lezer en product heel nauwkeurig te bepalen is, zijn blogs extra aantrekkelijk omdat bedrijven zichzelf kunnen positioneren in hart van de doelgroep. Een blog beperkt zich vaak tot één onderwerp, en trekt een lezersdoelgroep aan die specifiek in dit onderwerp geïnteresseerd is. Verkoop je bijvoorbeeld make-up producten, dan zijn beautyblogs het perfecte kanaal voor de promotie van jouw product."

Fotomateriaal: ho maar!
Bloggers vinden het prima als bedrijven hen vaker benaderen, ook voor het delen van fotomateriaal. Nederlandse bedrijven doen dat echter nog in beperkte mate (slechts 9%). In andere Europese landen is dat beeld niet anders. Marianne Aalders: "Bedrijven laten hier een kans liggen. Dat is opvallend, aangezien het bij elke marketeer bekend zou moeten zijn dat visuele content vandaag de dag heel belangrijk is en alleen maar aan dominantie toeneemt. Online draait het vooral om foto's, video's, graphics en animaties. Dat geldt ook voor blogs."

Uitnodigingen zijn leuk, euro's nog leuker
Uitnodigingen en persberichten ten spijt, bloggers krijgen bij voorkeur vooral graag betaald voor een blog (37%), of gratis producten toegestuurd (20%). Maar bedrijven komen vooralsnog mondjesmate over de brug met betalingen. Dit tot grote ergernis van bloggers.

"Bloggers hebben het gevoel dat bedrijven voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Waarom wel willen betalen voor een advertentie in een magazine, en niet voor een promoted blogposting? Een andere frustratie is de onpersoonlijke benadering naar bloggers toe. Bijvoorbeeld het toesturen van een persbericht zonder enige tekst en uitleg. Ook ontstaat regelmatig het gevoel dat de persoon die een blogger benadert het desbetreffende blog überhaupt niet volgt of zelfs gelezen heeft," zo stelt Aalders.

In Nederland heeft bijna één op de vijf bloggers van zijn hobby-blog inmiddels zijn werk gemaakt. Aalders verwacht dat dit aantal zal stijgen. "Vooral foodblogs zijn mateloos populair, van recepten tot aan restaurantreviews. Hier liggen duidelijk kansen voor bloggers, en dus vanzelfsprekend ook voor het bedrijfsleven."

Ruim 1.350 gerenommeerde bloggers verspreid over tien Europese landen werkten in 2014 mee aan de Blog Barometer.