Opinie: Elly’s Choice is geen Spotify voor boeken

Opinie: Elly’s Choice is geen Spotify voor boeken

Dat er wordt beloofd dat tenminste vijf titels bestsellers zijn en dat de abonnee nog eens korting krijgt op dertig andere titels, maakt niet uit. Elly’s Choice is een manier voor de uitgeefconcerns om zelf in de hand te houden welke titels ze verkopen, waarbij ze een gegarandeerde afname creëren van minder populaire titels die ze naast de bestsellers aanbieden.

Je kunt je ook de vraag stellen hoe lang ze de belofte kunnen volhouden om vijf bestsellers per maand aan te bieden die “tenminste 25.000 exemplaren hebben verkocht”. Vijf per maand is zestig per jaar – dat is nogal wat.

Elly’s Choice is dus eerder een marketingkanaal dan een echte online consumentendienst. Echte Spotify’s voor boeken, zoals 24/7, Scribd, Amazon’s Kindle Unlimited, Oyster of Entitle bieden ongelimiteerde toegang en Entitle biedt zelfs al het downloaden van de boeken op je device.

Het proefabonnement stond niet toe om een boek te downloaden, dus kon ik ook niet achterhalen welke vorm wordt aangeboden, maar het lijkt voor de hand liggen dat het om ePubs zonder DRM gaat, wat in Nederland inmiddels de standaard is. Helaas kan ik nergens meer informatie vinden over hoe het downloadproces gaat, over de betalingswijze, over e-boeken in het algemeen, er staan geen algemene voorwaarden en contactgegevens. De website vermeldt dat de boeken geschikt zijn voor tablet, e-reader, telefoon en computer, maar niet op welke manier – en welke besturingssystemen.

Het gebrek aan gegevens in verontrustend voor iets dat toch in feite een webshop is. Waar moet ik zijn voor meer informatie? Wie moet ik bellen als er iets fout gaat? De vormgeving ziet er prettig, dat wel, maar alles geeft me het gevoel dat het nog niet af is. De gemiddelde consument zal niet weten waar hij of zij aan toe is.

Er lijkt me nog heel wat werk aan de winkel voor Elly’s Choice. Ik ben benieuwd of ze aan de gewenste 100.000 gebruikers komen zoals de Volkskrant vermeldde. Voor mijzelf is het aanbod te beperkt. Als ik lid wordt van een online dienst wil ik kunnen kiezen uit het gehele aanbod en niet afhankelijk zijn van een selectieprocedure. Maar misschien ben ik wel niet de doelgroep en zijn er mensen die dit juist prettig vinden.

Het enige dat ik niet kan goedkeuren is het gebrek aan informatie op de site. Dat is gewoon niet de manier waarop men in deze tijd met de consument omgaat. Gelukkig is dat snel te herstellen en ik ga er dan ook vanuit dat het de haast was om de “race” (weer de Volkskrant) met Meulenhoff/WPG te winnen.
 

Geef uw mening hieronder en/of via de poll (rechtsboven aan deze pagina)