Wegener gaat voor Digital First

Wegener gaat voor Digital First


Wegener zal een integraal digitale media portfolio implementeren op 12 december 2012 ('12 12 12'), met een aanbod van nieuws, informatie, achtergronden en commentaar, op ieder scherm en op ieder apparaat dat een lezer kiest. Het portfolio zal in de kern gericht zijn op betaalde producten, inclusief betaalde apps voor smartphones en tablets en nieuwe manieren om te betalen op nieuwswebsites, volledig geïntegreerd met Wegener’s regionale dagbladen.

De belangrijkste elementen van de strategie zijn:
Digital First - een focus op investeringen in betaalmodellen op alle digitale platforms, inclusief de lancering van iPad apps voor alle dagelijkse uitgaven vanaf 31 maart 2012, smartphone apps en vernieuwde websites. We zullen ook ons aanbod uitbreiden naar andere platforms, inclusief Android en HTML5.

Voortgezet commitment aan print - flexibiliteit in aanbod om het potentieel van ieder medium te maximeren en om tegemoet te komen aan de wensen van de klanten.

Kostenbesparingen - een besparing van ca. EUR 50 miljoen in de kosten van Wegener tussen 2012-2014, inclusief het inkrimpen met 300-350 banen in alle geledingen in 2012.

Versimpelde managementstructuur en een nieuw Publishing Board.

Modernisering van sales en marketing, om efficiëntere en effectievere prestaties te behalen tussen de verschillende bedrijven onderling, om service aan adverteerders en klanten te verbeteren en om best practices uit Mecom’s ervaring in andere markten te delen.

De aankondiging van vandaag volgt op Wegener’s interim management statement van 12 januari 2012. Daarin kondigde het aan de digitale strategie te consolideren en op kosten te besparen, met het oog op een verwachte verdere daling in advertentie-inkomsten dit jaar en voortdurende uitdagende economische omstandigheden.
De aangekondigde kostenbesparingen zijn onderdeel van de EUR 70 miljoen kostenbesparingen tussen 2011 en 2014 waarop Mecom inzet, zoals aangekondigd in de strategiepresentatie van 24 januari 2012. De herstructureringskosten en netto winstvoordelen als gevolg van de vandaag aangekondigde maatregelen, waren al meegenomen in de door Mecom aangekondigde besparingen.

Truls Velgaard, CEO van Mecom Nederland, zei: "We versnellen onze digitale strategie in de gehele onderneming. Op deze manier gaan we de uitdagingen aan en grijpen we de kansen die door een ongekende industrieverandering worden gecreëerd. De langdurige banden met onze lezers en adverteerders, en de vaardigheid, vastberadenheid en energie van onze mensen, geven ons een ongeëvenaarde voorsprong in deze snel ontwikkelende omgeving.
We zullen focussen op digitaal, zonder een offer te brengen aan onze commitment aan onze belangrijkste uitgaven in print. Dit betekent echter een fundamentele verandering in de manier waarop we werken: meer initiatieven tussen de verschillende bedrijven en landen onderling, delen van best practices, en moderne werkstromen van redacties en sales. Wegener is al meer dan 100 jaar een kwaliteitsbenchmark in de Nederlandse journalistiek. Ik ben ervan overtuigd dat als we deze strategie succesvol uitvoerenrichting onze lezers en adverteerders, onze beste jaren voor ons liggen."

Tom Toumazis, CEO van Mecom, zei: "De aankondiging van vandaag is volledig in lijn met ons streven naar een grotere commerciële focus in onze organisatie door een commitment aan betaalde platforms. Wij moeten staan voor een progressieve, flexibele en snel bewegende mediaonderneming, die in staat is zich aan te passen aan de veranderingen in consumentengedrag, marktontwikkelingen, technologie en concurrentie. Onze bedrijfsactiviteiten in Nederland zijn daar een fundamenteel onderdeel van."