Entertainment Q1-2014: onder druk

Entertainment Q1-2014: onder druk

De markt heeft meer dan 1/3de moeten inleveren en voelt steeds meer de druk van de populariteit van smartphones en tablets. Het segment games software lijkt nog niet veel profijt te hebben van de nieuwe generaties; een daling van 25% in omzet. In dit geval is het spreekwoord ‘het slechtste wiel aan de wagen kraakt het hardst’ van toepassing. De omzetdalingen in de markt voor console gaming (-17%) zijn milder dan de daling in de markt voor PC games (-58%). Een forse tegenvaller voor laatst genoemde segment.

De markt voor fysieke muziek en downloads (dus exclusief streaming) laat een omzetdaling zien van 32%. De grootste omzetmaker binnen het fysiek product blijft nog steeds albums, maar laat zowel binnen fysiek als binnen downloads de grootste min in afzet zien. De single “All of me” van John Legend was zowel de meest gedownloade- als gestreamde track van het afgelopen kwartaal. Het best verkochte album in de fysieke markt is een oude bekende in de lijst, maar in een nieuw jasje, namelijk Hitzone nummer 68.

Na twee kwartalen is de blockbuster Intouchables van haar troon gestoten; in het afgelopen kwartaal is de film Planes naar de eerste plek gevlogen en is de meest verkochte film. Ook het derde seizoen van de dramaserie Game of Thrones heeft het bijzonder goed gedaan; de machtsstrijd van de families in Westeros weten de kijker wederom te boeien. TV-series blijven aan populariteit winnen. Het segment “Made for TV” blijft stijgen en is vooral groot in de DVD markt, maar wint zeker ook terrein binnen Blu-ray. De markt voor fysieke DVD’s en Blu-ray komt steeds meer onder druk te staan. De omzet is met 33% gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Blu-ray daalt iets minder hard met 25%.

Bron: Gfk