In tijden van crisis is experimenteren een must

In tijden van crisis is experimenteren een must


De Bezige Bij is niet verplicht bij alles wat het doet aan alle andere uitgevers te denken – dit noemen we concurrentie. CB zou kunnen reageren door de tarieven te verlagen, andere diensten aan te bieden (hint: pallets met meerdere titels aan boekhandels leveren?) of iets ontwikkelen dat boekhandels en uitgevers in staat stelt boeken op meerdere manieren te leveren (zoals Lemniscaat niet al te lang geleden al deed).

Het is een gevaarlijk, maar interessant experiment. Verhoudingen binnen het boekenvak worden op scherp gezet – maar dat kan in deze tijd helemaal geen kwaad. En ja, kleine(re) uitgeverijen zullen er wellicht onder lijden, maar ook zij hebben middelen om terug te slaan (marges, prijs, kortere time to market, etc.) waar denk ik nog te weinig gebruik van wordt gemaakt.

Concurrentie zet een industrie op scherp en brengt uiteindelijk vernieuwing. En dat is precies wat we nodig hebben.

 

Gezellig dineren met vakgenoten


Kom op 4 juni naar het inct.diner

Tafelrede: Michiel Buitelaar, voormalig Chief Digital Officer bij Sanoma

Meld je nu aan:
Slechts 50 plaatsen beschikbaar