De kortzichtigheid van de kleine uitgever
Ik erger me eigenlijk aan het feit dat sommige kleine uitgevers (zo noemen ze zichzelf dan maar weer) niet kunnen of willen inzien dat wat zij doen in feite nergens afwijkt van wat de 'grote jongens' doen. De schaalgrootte is anders, maar of je nu een kleine uitgever bent of een hele grote, een strategische focus is toch echt van belang. Of je nu klein of groot bent, je moet je business organiseren volgens slimme plannen en uitgangspunten.
Het roept bij mij de vraag op waarom sommigen (ik wil zeker niet iedereen over een kam scheren) niet in staat zijn inspirerende verhalen te vertalen naar hun eigen werkelijkheid en van daaruit zelf actie te ondernemen. Men zou het verhaal dus wel geloven als er een andere kleine uitgever zou staan, maar als het een grote (misschien wel een van de grootste) uitgever is of een consultant van een wereldwijd opererend bedrijf dan gaat het opeens niet meer over hen zelf.
Deze kortzichtigheid en dit Calimero-gedrag leidt mijns inziens tot stilstand en dus tot achteruitgang. Size does not matter in dit geval: een slimme ondernemer ziet kansen en wegen om zich te vernieuwen. Misschien chargeer ik nu te veel en doe ik veel kleine(re) uitgevers onrecht aan en zijn de mopperkonten wel de uitzonderingen die de regel bevestigen. Mijn oproep is altijd nieuwsgierig te zijn naar de verhalen van anderen, van binnen onze branche maar vooral ook van buiten onze branche: er is zoveel inspiratie te vinden, doe er je voordeel mee!