Vlaamse organisator Boekenweek ook tevreden

Vlaamse organisator Boekenweek ook tevreden


De boekenverkoop bij de boekhandel is tijdens de Boekenweek gestegen met 2,3% in vergelijking met vorig jaar, en dat terwijl de boekenverkoop in andere kanalen spectaculair daalde. De boekhandel heeft duidelijk meer bezoekers en kopers kunnen trekken door de aandacht die er in die periode is gekomen voor het boek en het Boekenweekgeschenk.
De stijging situeert zich vooral bij de non-fictie vrije tijd ( + 24%) waar de kookboeken van Pascale Naessens het zeer goed doen, maar ook Het Grote Naaiboek en de Moestuin van Wim Lybaert scoren hoog.

De daling situeert zich vooral bij de entertainmentstores die een gigantische terugval kennen van – 17,5%. Die daling bij de entertainmentstores zit vooral bij de fictie- 25% (De 50 tinten-reeks) waar de bestseller van 2013 vandaag geen vervanging kent. Ook bij de kinderboeken daalde de verkoop met 27%. Dat heeft te maken met het feit dat de Jeugdboekenweek en Pasen vorig jaar 14 dagen vroeger vielen. Daling is er ook bij de grootwarenhuizen met – 1,7%, maar ze is veel minder groot.
Een mooie jonge vrouw van Tommy Wieringa werd in een oplage van 37.000 exemplaren verspreid in Vlaanderen en nog voor verschijnen waren de vertaalrechten van het Boekenweekgeschenk al aan zes landen verkocht.

Ook de NMBS, voor het eerst partner van de Boekenweek, is tevreden over hun medewerking. Vijf procent van de mensen die een Boekenweekgeschenk ontvingen, reisde op zondag 16 maart gratis met de trein dankzij de Boekenweekvoucher.
De Boekenweek werd voor het eerst zowel in Nederland als in Vlaanderen gehouden. Boek.be werkte voor deze actie samen met CPNB, de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek.
 

 


Het congres voor uitgevers over trends in publishing

Meer dan 20 topsprekers, waaronder Sjuul Paradijs (De Telegraaf), Dan Hassler-Forest (Transmedia) Diederik van Leeuwen (Stichting Bibliotheek, & Harrie van Luxemburg (Kluwer)

Meer informatie en aanmelden