Lichte daling van bereik dagbladen en tijdschriften

Lichte daling van bereik dagbladen en tijdschriften


Het bereik per gemiddeld nummer van alle titels die in de NOM Print Monitor zijn gemeten vindt u onderaan het persbericht.

Steeds meer mensen lezen dagbladen en tijdschriften op digitale platformen
Vanaf eind 2010 worden in NPM ook vragen gesteld over het lezen van dagbladen en tijdschriften op digitale platformen (computer/laptop, tablet, smartphone en e-reader). Dit wordt gevraagd op geaggregeerd niveau (niet per titel) met als doel om de penetratie van digitaal lezen te volgen. In de loop der jaren is de penetratie van het lezen op digitale platformen enorm gestegen. Vooral dagbladen worden door veel mensen digitaal gelezen. De meeste mensen lezen digitale dagbladen nog steeds op de computer/laptop: in 2013 was dat 38% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het lezen van dagbladen op smartphone is vanaf 2010 gegroeid van 7,9% naar 19,9%. Op tablet is de groei nog groter: van 2,9% in 2010 naar 20,3% in 2013. Ook bij tijdschriften groeit het lezen op digitale platformen, hoewel de penetratie lager is dan bij dagbladen: 13,3% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder leest een tijdschrift wel eens op computer/laptop, 4,5% op een smartphone en 7,6% op tablet (NPM 2013-I/2013-II). E-reader wordt weinig gebruikt voor het lezen van dagbladen en tijdschriften.
 

Inct.formatie 2014: Het congres voor uitgevers

Meer dan 20 topsprekers, waaronder Sjuul Paradijs (De Telegraaf), Dan Hassler-Forest (Transmedia) Diederik van Leeuwen (Stichting Bibliotheek) & Harrie van Luxemburg (Kluwer)

Meer informatie en aanmelden