TMG maakt cijfers 2013 bekend

TMG maakt cijfers 2013 bekend


Over 2013 heeft Telegraaf Media Groep het resultaat verbeterd. Alhoewel de omzet gedurende het jaar met € 13,6 miljoen is gedaald naar € 542,2 miljoen mede door het negatieve effect van de economische omstandigheden op de advertentie- en oplage-inkomsten, is met name door de kostenbesparingsprogramma’s een substantiële stijging van de genormaliseerde EBITDA van € 49,3 miljoen in 2012 naar € 60,1 miljoen in 2013 behaald. Door de boekwinst van € 218,3 miljoen die gemaakt werd op de verkoop van het belang in ProSiebenSat.1 Media AG (ProSiebenSat.1), was het nettoresultaat uitzonderlijk hoog en bedroeg € 177,9 miljoen.

Gedurende het jaar heeft Telegraaf Media Groep belangrijke stappen gezet om zich klaar te maken voor de toekomst. De organisatie opereerde in een onverminderd uitdagende markt, waarbij de economie bleef krimpen en de veranderingen in de mediawereld elkaar in snel tempo opvolgden. Terwijl de advertentie- en oplage-inkomsten verder onder druk kwamen, is stevig ingezet op de vereenvoudiging van de organisatiestructuur. Dit draagt bij aan de wendbaarheid en flexibiliteit van de onderneming, die nodig is om maximaal ruimte te bieden aan ondernemerschap. De toekomst zal gebouwd zijn rondom de kracht van de merken, die zonder uitzondering een prominente positie innemen in het Nederlandse medialandschap.

In 2012 werd het kostenbesparingsprogramma 2012 - 2016 ingezet, waarmee uiteindelijk op jaarbasis zo’n € 70 miljoen moet worden bespaard. In augustus 2013 werd een additioneel programma gestart ter grootte van ongeveer € 50 miljoen. Terwijl het eerste programma duidelijk vóór loopt op schema en inmiddels heeft geleid tot een kostenbesparing van € 68 miljoen, zullen de effecten van het nieuwe programma voor een groot deel in 2014 in de resultaten doorwerken. In totaal zal het personeelsbestand door deze besparingen met 700 FTE worden gereduceerd, waarvan inmiddels al een groot deel gerealiseerd is (410 FTE). De lopende reorganisaties zullen naar verwachting in 2014 afgerond zijn, en de volledige effecten ervan zullen in 2015 in het resultaat tot uiting komen.

Begin 2013 werd het besluit genomen ons te concentreren op het kernbedrijf. De marktomstandigheden waren fundamenteel gewijzigd en als gevolg hiervan moest de organisatie
gereed gemaakt worden voor de toekomst. Begin 2014 is de ingezette vereenvoudiging van de organisatiestructuur op hoofdlijnen afgerond. De merken zijn centraal gezet om maximaal ruimte te bieden aan ondernemerschap. Waar mogelijk is de organisatie versimpeld en verkleind. Hierbij zijn geen concessies gedaan aan de journalistieke kwaliteit. De krimp vond met name plaats op andere plekken in de organisatie. Binnen de nieuwe structuur wordt nu gewerkt aan de verdere uitbouw van de merken, de transformatie naar online-activiteiten en initiatieven gericht op groei.

Financiële toelichting per bedrijfsonderdeel
De verschillende bedrijfsonderdelen van TMG lieten in 2013 wisselende resultaten zien. Vooral bij de dag- en huis-aan-huisbladen deden zich omzetdalingen voor in zowel de oplage- als advertentieopbrengsten, al valt bij de advertentieomzet van de huis-aan-huisbladen in de laatste maanden van 2013 een broos herstel te constateren. De omzetdaling van de dagbladen werd gedeeltelijk gecompenseerd door ruim € 7 miljoen hogere inkomsten uit digitale activiteiten en € 4,5 miljoen hogere opbrengsten uit de radiomarkt. Dit laatste doordat Sky Radio Group erin is geslaagd de gestegen luistercijfers om te zetten in hogere opbrengsten.

Voor wat betreft Keesing Media Groep (Keesing) is in het afgelopen jaar onderzoek gedaan naar de strategische opties van deze activiteit, waarna het besluit is genomen Keesing binnen de groep te behouden. Keesing past met sterke merken als Denksport in Nederland en Sport Cérébral/Megastar in België en Frankrijk binnen de merkportefeuille van Telegraaf Media Groep en het is een gezond en zeer winstgevend bedrijfsonderdeel.

Realisatie aandeelhouderswaarde
Terwijl gewerkt is aan de interne organisatie, is in 2013 een substantieel deel van de aandeelhouderswaarde die binnen Telegraaf Media Groep aanwezig is, gerealiseerd. In augustus
werd een interim-dividend van € 0,50 per aandeel aan de aandeelhouders uitgekeerd, en na de verkoop van het 6%-belang in ProSiebenSat.1 Media AG, waarmee een netto-opbrengst werd gerealiseerd van ruim € 390 miljoen, is in november een additioneel interim-dividend van € 6,00 per aandeel uitgekeerd. Naast de dividenduitkeringen, werd de opbrengst van het belang in ProSiebenSat.1 ook aangewend voor aflossing van de bankschulden, waarmee de balans is versterkt. Daarnaast worden de lopende reorganisaties hiermee gefinancierd.

Vooruitzichten
Voor het jaar 2014 wordt een verdere daling van de oplage- en advertentie-inkomsten verwacht ten opzichte van 2013, zowel bij de landelijke als de regionale dagbladen door de structureel gewijzigde markt waarin mediabedrijven opereren. De inkomsten uit radioactiviteiten zullen naar verwachting stabiel blijven. De inkomsten uit digitale activiteiten zullen hun groei voortzetten. Bij de puzzelactiviteiten wordt een geringe daling van de omzet verwacht.

Om nieuwe groeimogelijkheden aan te boren zal over 2014 circa € 5 miljoen worden geïnvesteerd in digitale initiatieven en zal een extra budget worden vrijgemaakt voor een oplage-impuls van de landelijke en regionale dagbladen. Tegenover de naar verwachting lagere omzet staan forse kostenbesparingen als gevolg van het kostenreductieplan van € 120 miljoen, waarvan nog € 52 miljoen wordt gerealiseerd in 2014/2015.
 

Inct.formatie 2014: Het congres voor uitgevers

Meer dan 20 topsprekers, waaronder Sjuul Paradijs (De Telegraaf), Dan Hassler-Forest (Transmedia) Diederik van Leeuwen (Stichting Bibliotheek) & Harrie van Luxemburg (Kluwer)

Nu met korting voor vroege vogels (€ 195,00)
Meer informatie en aanmelden