Winnaars 'The Challenge: Re-inventing journalism' bekend

Winnaars 'The Challenge: Re-inventing journalism' bekend


De drie winnende start-ups
•Yournalism
Bestaande media hebben te weinig middelen voor diepgravende onderzoeksjournalistiek en daar wil Yournalism wat aan doen. Doel is een crowdfunding-platform te realiseren waar bezoekers onderzoeksjournalistieke onderwerpen kunnen aandragen, op elkaars ideeën kunnen stemmen en onderwerpen kunnen meefinancieren. De lezers worden de opdrachtgevers, wat tot nieuwe onderwerpen moet leiden.

•Cor*relations
Het team van Cor*relations wil het makkelijker maken voor mediaorganisaties en freelance-buitenlandcorrespondenten om elkaar te vinden. Op een grote wereldkaart moeten freelancers gemakkelijk kunnen aangeven waar ze zich bevinden en wat hun expertise is. Potentiele opdrachtgevers zien in een oogopslag wie er ter plaatse is.

•POST-IT
Het team van POST-IT wil een portfolio-platform starten voor getalenteerde studenten journalistiek. Nu worden er door studenten prachtige verhalen gemaakt die door bijna niemand gelezen worden. POST-IT biedt deze uitblinkers een podium waar potentiele opdrachtgevers talent kunnen spotten. Workshop en evenementen moeten de studenten helpen zich verder te ontwikkelen.

De winnende teams worden de komende maanden gevolgd en zullen op de site van het Stimuleringsfonds artikelen schrijven over de voortgang van hun start-up.

Aanmoedigingsprijs
Naast de drie startsubsidies van 20.000 euro is aan Codex een aanmoedigingsprijs van 5.000 euro uitgereikt. Het idee van Codex is innovatief en veelbelovend, maar voldoet minder dan de andere drie winnaars aan de subsidiecriteria en heeft daarom de aanmoedigingsprijs ontvangen.

The Challenge: Reinventing Journalism werd dit jaar voor de tweede keer gehouden. Studenten en net afgestudeerden kregen de mogelijkheid een vernieuwend journalistiek idee in te dienen. In totaal werden er 17 ideeën ingediend. Een selectie van de indieners is in de gelegenheid gesteld om hun ideeën verder uit te werken tot concrete plannen tijdens elf masterclasses die gegeven werden in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. In deze masterclasses kregen ze tips van deskundigen over het opzetten van een start-up. Van alle deelnemers aan de masterclasses zijn uiteindelijk zeven finalisten overgebleven.
 

Inct.formatie 2014: Het congres voor uitgevers

Meer dan 20 topsprekers, waaronder Sjuul Paradijs (De Telegraaf), Dan Hassler-Forest (Transmedia) Diederik van Leeuwen (Stichting Bibliotheek) & Harrie van Luxemburg (Kluwer)

Nu met korting voor vroege vogels (€ 195,00)
Meer informatie en aanmelden