Streaming compenseert fysieke verkoop in muziekindustrie

Streaming compenseert fysieke verkoop in muziekindustrie


Binnen de digitale markt heeft streaming, zoals verwacht, in 2013 een enorme vlucht genomen. De inkomsten uit abonnementen en de inkomsten uit advertenties zijn gestegen met 113,5% van 17,8 miljoen in 2012 naar 38 miljoen in 2013. Inkomsten uit downloads zijn gedaald met 5,5%. Met name zijn er minder single tracks gedownload.

De omzet uit de fysieke markt is gedaald met 19,2%. Binnen deze omzet is echter een toename van vinyl waar te nemen. De omzet van vinyl platen steeg van 6 miljoen Euro naar 7 miljoen Euro.

In de gerapporteerde omzet  van de Nederlandse muziekindustrie zijn de rechteninkomsten, uit bijvoorbeeld Sena, niet meegenomen. Rechteninkomsten zijn een wezenlijk onderdeel geworden van de bedrijfsvoering van muziekmaatschappijen.

Kees van der Hoeven, CEO Universal Music en voorzitter van NVPI Audio: “het succes van gebruiksvriendelijke streamingdiensten in Nederland, zoals Spotify en Deezer, is essentieel voor de ontwikkeling van de muziekmarkt en nieuw talent.”

Paul Solleveld, directeur van NVPI: “Voor iedere consument is er ruim aanbod in allerlei formats, digitaal en fysiek. De kansen voor fysiek product liggen ook in de bijzondere uitgaven en de cadeaumarkt. Effectieve handhaving tegen illegaal aanbod blijft echter ook een voorwaarde voor succes.”


Inct.formatie 2014: Het congres voor uitgevers


Meer dan 20 topsprekers, waaronder Sjuul Paradijs (De Telegraaf), Dan Hassler-Forest (Transmedia) & Harrie van Luxemburg (Kluwer)

Nu met korting voor vroege vogels (€ 195,00)
Meer informatie en aanmelden