Trends in digitale media
Smartphones
Het aantal smartphonebezitters stijgt in een jaar tijd van ruim 7 miljoen naar 8,5 miljoen. De groei van het aantal smartphonebezitters zorgt ervoor dat er voor het eerst meer mensen zijn die een smartphone bezitten (67%) dan een pc/desktop (65%). Vorig jaar waren er nog ruim 1 miljoen pc's meer (67%) dan smartphones (58%). Opvallend is dat 20% van de smartphonebezitters aangeeft helemaal niet met het toestel te bellen maar het voornamelijk te gebruiken voor chatten als WhatsApp (67%), mailen (72%) en surfen (78%).
Tablets
Het aantal tabletbezitters stijgt tot bijna 7 miljoen waarmee meer dan de helft (53%) van de Nederlanders in het bezit is van de tablet. Het mediagebruik op de tablet stijgt. Een derde (31%) leest wel eens de krant op een tablet (dec. 2012 was dit 21%), een kwart (24%) kijkt tv op de tablet (dec. 2012 16%) en 1 op de 9 pakt de tablet om naar de radio te luisteren.
Social Media
Facebook blijft met ruim 9 miljoen Nederlanders die een account hebben het grootste social media kanaal en groeit nog steeds (van 66% dec. 2012 naar 72% in dec. 2013). Het gemiddeld aantal bezoeken gaat in een jaar tijd van 20 naar 24 per week. Het aantal Nederlanders met een Twitter account blijft met 27% stabiel maar het actieve gebruik daalt fors. Het aantal bezoeken gaat van gemiddeld 22 per week (dec. 2012) naar 13 per week (dec. 2013). Het aantal Twitter berichten is in deze periode gehalveerd van gemiddeld ruim 8 posts per week naar 3,5. Een kleine 10% heeft inmiddels een Instagram account. De jongeren (13-17 jaar) zijn hier het meest actief; een derde van hen gebruikt inmiddels Instagram.
Video en muziek on demand
Bijna een derde van de Nederlanders gebruikt één of meerdere betaalde video on demand diensten zoals Netflix, Videoland of UPC on demand. 1 op de 10 Nederlanders geeft aan de afgelopen maand gebruik te hebben gemaakt van een streamingsabonnement voor muziek zoals Spotify en Deezer. Niet verrassend is dat jongeren relatief meer gebruik van deze diensten maken. 20% van de jongeren (13-17 jaar) geeft aan de afgelopen maand muziek on demand te hebben geluisterd.