WPG Uitgevers kondigt reorganisatie aan
De uitgeefbranche bevindt zich wereldwijd in moeilijke marktomstandigheden, mede als gevolg van de voortdurende recessie. Die vertaalt zich ook bij WPG onder meer in lagere verkopen, dalende oplagen en krimpende advertentie-inkomsten.
Algemeen directeur Koen Clement: “WPG Uitgevers richt zich met haar uitgaven op alle Nederlanders en Vlamingen die op zoek zijn naar kwalitatief hoogstaande uitgaven die kennis, schoonheid, ontspanning en inzicht verschaffen en die bereid zijn daarvoor een schappelijke prijs te betalen. Deze ambitie wisten wij de afgelopen decennia waar te maken, en vandaag staan we voor de uitdaging en opdracht om dat ook in de toekomst te kunnen blijven doen. We zien ons geplaatst voor de transitie van een traditioneel uitgeverijconcern naar een efficiënt en waar mogelijk flexibel mediahuis dat kan inspelen op de ontwikkelingen in de markt. We moeten nu kosten besparen om ruimte te kunnen blijven maken voor innovatie en nieuwe businessmodellen.”
Alle medewerkers zijn vandaag op de hoogte gesteld van de voorgenomen maatregelen, die voortvloeien uit de eerder aangekondigde strategische heroriëntatie. WPG Uitgevers beschouwt zichzelf als een mediahuis met sterke merken en vooral waardevolle content, die op uiteenlopende platvormen en nauw aansluitend bij klantbehoeften naar de markt wordt gebracht.
Strategische heroriëntatie binnen tijdschriftenportfolio: titels J/M Ouders en Opzij in de verkoop
Binnen het tijdschriftenportfolio zal WPG zich richten op titels met een sterke positie in een goed gedefinieerde doelgroep, die zich lenen voor het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen en die de potentie hebben te transformeren naar bredere consumentenmerken. Voor de tijdschriften J/M Ouders en Opzij geldt dat zij niet binnen de aangescherpte strategie passen. Hoewel de thema’s emancipatie en opvoedkunde zeker niet van de maatschappelijke agenda zijn verdwenen, leveren zij, mede gezien de huidige marktomstandigheden, op dit moment binnen WPG niet het noodzakelijke rendement. WPG onderzoekt voor beide titels de mogelijkheden voor doorstart bij een nieuwe uitgever. Het tijdschrift Hoe overleef ik zal per 1 januari 2014 niet meer worden uitgegeven door Weekbladpers Media, maar door uitgeverij Querido, die ook de overige licentierechten op het merk ‘Hoe overleef ik’ beheert.
Herinrichting en rationalisatie van functies op het hoofdkantoor
De WPG-holding wordt kleiner en zal zich richten op haar strategische opdracht. Het hoofdkantoor zal voorts worden beperkt tot de gezamenlijke afdelingen Finance, IT, Human Resources en Juridische Zaken.
Onderzoek naar gezamenlijke huisvesting van diverse bedrijfsonderdelen
De boekenuitgeverijen Singel Uitgevers en De Arbeiderspers|A.W. Bruna, de tijdschriftenuitgeverij Weekbladpers Media (inclusief Happinez), het WPG Service Centrum en het hoofdkantoor onderzoeken de mogelijkheid om medio 2014 te verhuizen naar één (nog te selecteren) centraal gelegen, inspirerende en representatieve locatie in Amsterdam. Door deze gezamenlijke huisvesting verwachten deze uitgeverijen, naast kostentechnische voordelen, strategische samenwerking tussen de diverse bedrijfsonderdelen tot stand te brengen, een grotere slagvaardigheid en synergie te creëren en de potentie te bieden om vanuit gezamenlijke kracht de markt te bedienen.
De directie van WPG Uitgevers en de centrale ondernemingsraad zullen alle zorgvuldigheid betrachten bij het in kaart brengen van de nieuw te vormen organisatie. Voor medewerkers die door deze reorganisatie boventallig worden verklaard is met de vakbonden en de centrale ondernemingsraad een sociaal plan (Sociaal Beleidskader WPG) overeengekomen. De directie ziet begeleiding van werk naar werk in de huidige economische situatie daarbij als eerste prioriteit. De gesprekken daarover met individuele medewerkers vinden deze week plaats.