Hyves transformeert naar Online Gaming portal
Volledige focus op gaming
Begin 2013 werd het Games portal opnieuw gebouwd en werden met zo’n 25 Nederlandse en buitenlandse game developers contracten gesloten. In totaal zijn er meer dan 400 verschillende spelletjes te spelen en groeit het aanbod elke maand. Inmiddels spenderen de huidige bezoekers van Hyves meer dan 70% van hun tijd aan het spelen van spelletjes. Tegelijkertijd is - mede door de snelheid waarmee de ontwikkelingen op het internet plaatsvinden - de traditionele functie die Hyves had als sociaal netwerk sterk afgenomen. Reden voor Hyves om zich nu volledig op gaming toe te leggen.
Overgang
Op de servers van Hyves staat meer dan 1 Petabyte aan content van gebruikers. Deze content is eigendom van de gebruikers. Omdat Hyves zich gaat omvormen tot een online gaming portal, en niet meer zal investeren in het onderhoud van het sociale netwerk gedeelte, heeft Hyves een tool ontwikkeld waarmee de gebruikers hun content eenvoudig kunnen downloaden. Tussen 15 en 29 november kunnen ze op de site een aanvraag indienen. De leden krijgen vervolgens per email een bericht wanneer ze hun foto’s, video’s, krabbels, www’s en blogs kunnen downloaden. De verwachting is dat Hyves tot eind december 2013 bezig zal zijn om deze verzoeken te verwerken. Actieve Hyves gamers kunnen na 1 december blijven inloggen met hun Hyves account. Zodoende blijft de spelstatus (voortgang en credits) behouden.
Technologie
De kennis, creativiteit en technologie van Hyves wordt inmiddels breed ingezet binnen TMG. TMG heeft met de diverse merken, zoals Telegraaf.nl, Dichtbij.nl en GeenStijl.nl, een digitaal bereik van ruim 7.000.000 unieke bezoekers per maand. Hyves ontwikkelde zich binnen TMG tot een kraamkamer voor nieuwe technologieën en ideeën. Zo werd in september van dit jaar het gamesplatform geïntegreerd in de website van Telegraaf.nl/vrouw Een ander product van Hyves, Upcoming, is met een half miljoen bezoekers per maand zeer succesvol en sterk groeiend. Upcoming.nl werd gestart in februari van dit jaar. Sinds afgelopen maandag is ook een Duitse versie beschikbaar: www.upcoming.de.