De muziekuitgever overleeft al 100 jaar

De muziekuitgever overleeft al 100 jaar


Wierda kent de muziek business dus van binnen uit en daarom was het niet vreemd dat hij uiteindelijk gevraagd werd om docent Music Business te worden in Haarlem. Vanuit die baan kwam het idee te promoveren op een onderwerp uit de muziekindustrie: de ontwikkelingen van verdienmodellen in de muziek. “De muziekindustrie is eigenlijk best complex georganiseerd”, stelt Wierda. “De industrie is opgesplitst in de componist van de muziek, de muziekuitgever, die het recht heeft van de exploitatie van een muziekstuk, de platenmaatschappij die een opname van een muziekstuk exploiteert en dan heb je nog de uitvoerend artiest. De componist en uitvoerend artiest hoeven natuurlijk niet dezelfde te zijn. Het complexe is dat een platenmaatschappij eigenlijk een licentie koopt van een compositie en dat de rechten bij de uitgever bleven. Doordat de verkoop van fysieke producten steeds meer afneemt, betekent het dat het zwaartepunt van de macht van de muziekindustrie weer voor een groot deel terugkeert bij de uitgever. De platenmaatschappij neemt sterk af in belang als fysieke distributeur maar herziet haar strategie binnen deze context. Uitgevers van muziek hebben ook minder last van digitalisering, want zij verdienen ook aan de uitvoering van een compositie, los van drager of medium.

Wierda heeft de ontwikkelingen van de laatste 100 jaar in de muziekindustrie in kaart gebracht en heeft een aantal ‘drivers’ gevonden die de ontwikkelingen in gang hebben gezet. Die drivers zijn ook van toepassing buiten de muziekindustrie. Dat deze industrie als goed voorbeeld kan gelden voor een groot aantal andere industrieën komt omdat de muziekindustrie een van de eersten was die noodgedwongen over nacht  ‘met de billen bloot moest’.

Wierda focust zich op hoe traditionele industrieën zich kunnen vernieuwen. Zo adviseert hij op dit moment de fameuze drukkerij Joh. Enschede, bekend van de waardepapieren, hoe zij hun expertise op nieuwe manieren kunnen inzetten, onder meer door het gebruik van 3D printing. Op inct.spiratie zal hij zich echter focussen op de lessen van de muziekindustrie. Daarbij zullen zelfs Rockefeller en zijn olielampen een rol spelen. Benieuwd welke rol? Kom dan luisteren naar Wes Wierda.

MEER INFORMATIE OVER DE SPREKERS        AANMELDEN