Persgroep stijgt, TMG daalt

Persgroep stijgt, TMG daalt


Persgroep: trotse leider
Het totale marktaandeel van de Persgroep op de betaalde oplagemarkt stijgt naar 28%, blijkt uit de publicatie van HOI (Q2 2013 t.o.v. Q1).  Digitaal worden dagelijks ruim 77.000 kranten gekocht. Dit aantal is ten opzichte van vorig kwartaal met 2,2% gegroeid. De Volkskrant blijft de grootste digitale krant van Nederland.
AD stijgt in bereik en wordt dagelijks gelezen door 1.476.000 Nederlanders, ondanks een licht gedaalde oplage. Het vernieuwde AD biedt veel vertrouwen in een versterking van de positie van de krant.
De Volkskrant, de grootste kwaliteitskrant van Nederland, bereikt per dag gemiddeld 775.000 lezers, een toename van 3,9%. Volkskrant Magazine bereikte ten opzichte van vorig jaar 5,6% meer lezers.
Trouw laat een zeer sterke bereikstoename zien van 9,6% en bereikt 321.000 lezers per dag.
Ook het aantal lezers van Het Parool is toegenomen (5,5%). Het zaterdagmagazine PS van de Week laat tevens een positieve ontwikkeling zien (+ 0,5%).

TMG: niet al te voplijke cijfers
De oplageval van De Telegraaf is nog niet omgebgen. Het verliest meer oplage dan alle andere landelijke dagbladen bij elkaar opgeteld: 46 duizend stuks. Hiermee daalt de krant van 526 naar 479 duizend exemplaren. Digitaal steeg De Telegraaf wel een beetje: van 3000 naar 4000.
Nu alle gratis dagbladen onder één dak zitten bij TMG, is de oplage sterk naar beneden bijgesteld. Spits, Metro en Almere Vandaag samen, gaan terug van 982 naar 766 duizend exemplaren (-22 procent).