Nieuwzoet: een nieuwe manier om boeken te vinden
Omdat lezen over inhoud gaat, worden de leesfragmenten zónder titel, flaptekst, cover en auteur verstuurd: eenzg. blind audition. Zo worden lezers gestimuleerd om, in plaats van te vallen voor de bekende naam of mooie cover, te oordelen op basis van de inhoud. Hiermee wil NIEUWZOET een tegenbeweging tegen de bestselleritis zijn.
Wie het boek blind durft te kopen, bouwt kortingscredits op. Wie eerst wil weten om welk boek het gaat, gebruikt de info-knop.
NIEUWZOET levert zowel ebooks als papieren boeken.
NIEUWZOET werkt samen met vrijwel alle Nederlandse uitgeverijen. Met behulp van hun kennis en expertise zijn boeken op een uitgebreide en lees-gerichte manier gecategoriseerd, bijvoorbeeld door waarden toe te kennen aan termen als schrijfstijl, complexiteit en humor.
NIEUWZOET is volgens eigen zeggen geen marketingtool voor uitgevers; het is een manier om de juiste boeken bij de juiste lezers onder de aandacht te brengen. Er worden dan ook geen titels geplugd of gepusht; het algoritme werkt onafhankelijk en zoekt dagelijks naar de beste persoonlijke match.
NIEUWZOET geeft geen top-down leesadvies, maar vráágt lezers naar wat ze interessant vinden (bottom-up). Gebruikers geven in een persoonlijk profiel aan wat zij willen lezen en ontvangen vervolgens dagelijks de eerste bladzijden van een boek dat aansluit bij hun voorkeuren.
De selectie wordt gemaakt door een eigen-ontwikkeld algoritme, waarin het leesprofiel van gebruiker, de categorisering van het boek in de NIEUWZOET-database en de manier waarop de lezer NIEUWZOET gebruikt worden gecombineerd.
Omdat interesses veranderen, kunnen gebruikers hun profiel altijd aanvullen en aanpassen. Zo houden ze controle over het soort boeken dat ze ontvangen. Voor wie zo nu en dan iets wil lezen dat volledig buiten zijn normale voorkeuren valt, is er de verras-me-knop.