Sanoma ventures investeert in het nieuwe TV kijken

Sanoma ventures investeert in het nieuwe TV kijken


Eenvoudig en leuk
Herman Kienhuis, investment director SanomaVentures, ziet toekomst in de app: "Sanoma ziet veel kansen in online video. Er wordt steeds meer via het internet naar video gekeken en het aanbod is overweldigend. WappZapp maakt het ontdekken en kijken van online video weer net zo eenvoudig en leuk als ouderwets zappen door tv-kanalen. Doordat je zowel via de app als je connected tv kan kijken staat WappZapp klaar voor de komende ontwikkelingen op de tv-markt. Dit is een mooie aanvulling op Sanoma's tv-kanalen en videowebsites."

Verfrissend aanbod
De app biedt een breed videoaanbod van tv-gemist, films, maar ook van YouTube en nieuwe online tv-kanalen zoals NU.nl, 538, Flabber, Telegraaf en TED-talks. Naast de preselectie van de redactie en ‘curatoren’, zoals 3FM dj Michiel Veenstra, kunnen gebruikers een eigen programmering samenstellen, eigen interesses volgen en de favoriete video’s van vrienden zien. “Mensen willen niet voor iedere vorm van tv weer een andere app. De ene keer heb je zin in je favoriete programma maar soms ook in een verrassende documentaire of goede film,” aldus WappZapp oprichter Wienke Giezeman.

Het nieuwe tv-kijken
“Het is fantastisch om te zien hoe de tv-zenders steeds meer online actief zijn,” zegt Giezeman. “Ook innovatieve brands als VICE en AutoWeek TV worden steeds populairder online en creatieven zoals Jan Jaap van der Wal (Panache), Ruben van der Meer (HUA TV) en Maxim Hartman (TV-bevrijdingsfront) maken eigenlijk alleen nog maar video on demand. Dat is ook logisch, want dat is wat de nieuwe generatie wil! Maar de internationale VOD giganten als Netflix en HBO bieden geen plek voor deze producties. Wij werken samen met de industrie om de plek te worden waar álle tv-makers hun eigen publiek kunnen vinden en geld kunnen verdienen met de nieuwe verdienmodellen.”

Snelle groei
WappZapp, opgericht in de zomer van 2012 door Colin Ellis en Wienke Giezeman, won vorig jaar de Dutch Startup Award voor ‘Best mobile app’ en de Accenture Innovation Award voor 'Meest innovatieve entertainmentbedrijf van Nederland'. Maar de ondernemers zijn vooral trots op het gebruik van de app: “Inmiddels gebruiken al meer dan 100.000 mensen intensief de app, gemiddeld 40 minuten per sessie. Ons piekuur is ook rond acht uur op de avond, waarmee we dus echt een alternatief voor de tv hebben neergezet!”

De investering van SanomaVentures zal gebruikt worden voor de doorontwikkeling van de functionaliteiten, uitbreiding naar Android en web en het bekender maken van de applicatie.