PwC: Mobiel internet streeft vaste internetaansluiting voorbij
In 2017 komt 47 procent van de totale uitgaven aan entertainment en media uit online advertenties en digitale consumentenuitgaven. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2008. Vorig jaar kwam een derde van de totale entertainment- en media-uitgaven voort uit online advertenties en digitale consumentenuitgaven. Zo groeit de omzet uit mobiel adverteren de komende vijf jaar gemiddeld met 27% per jaar naar 27 miljard dollar in 2017.
Volgens Ennel van Eeden, kenner van de entertainment- en mediasector, vormen de groeiende middenklasse en sterke urbanisatie in landen als China, Brazilië, India, Rusland, Mexico en regio's als het Midden-Oosten en Noord-Afrika de aanjagers van deze ontwikkeling. "Wij voorspellen dat de vier BRIC-landen in 2017 samen alleen al goed zijn voor de helft van alle wereldwijde mobiele internetgebruikers. De bedrijven die hiervan profiteren, zijn de bedrijven die in rap tempo en flexibel in kunnen spelen op de snel veranderende consument wereldwijd en continue relevante, gepersonaliseerd content kunnen leveren."
De digitale volwassenheid verschilt per markt. In 2008 vormden de bestedingen aan fysieke formats zoals dvd's, video games en cd's nog 88 procent van de totale bestedingen aan entertainment- en mediacontent. In 2017 daalt dit percentage naar 53 procent. In het gamessegment stijgen de bestedingen aan mobile games het snelst: de komende jaren gemiddeld met gemiddeld 10 procent naar 14,4 miljard in 2017. Ter vergelijking: de bestedingen aan console games stijgt de komende jaren met gemiddeld 5 procent. De uitgaven aan de online tv-advertentiemarkt zullen de komende jaren verdrievoudigen, al blijven deze omzetten verhoudingsgewijs een fractie van de totale uitgaven aan tv-reclame.
Kranten gaan steeds vaker over op online betaalmuren. Volgens onderzoek van PwC laat ruim 30 procent van alle kranten binnen drie jaar online lezers betalen voor volledige toegang. Nederland loopt hierin overigens voorop. Er is ook goed nieuws ten aanzien van de inkomsten uit internetadvertenties. Deze markt groeit de komende jaren verhoudingsgewijs het snelst van alle 13 E&M-segmenten, namelijk tot 2017 gemiddeld met 13,1 procent per jaar. Nu al gaat er ruim 100 miljard dollar in dit segment om. In 2017 groeit dit naar ruim 185 miljard dollar. Na een periode van dalende omzetten zal de wereldwijde krantenmarkt de komende jaren dan ook stabiliseren.