Bild gaat achter betaalmuur
Veel kranten, maar ook andere uitgevers, zijn op dit moment de mogelijkheden van online betaalmodellen aan het onderzoeken. De traditionele lezers- en advertentiemarkten staan onder druk, dus is het niet meer dan logisch dat de online betaalmodellen in opkomst zijn. Hoe het Bild zal vergaan is dus voor uitgevers in Europa een interessant gegeven. Volgens Donta Hopfen, hoofd van de digitale divisie van Bild, is deze ontwikkeling een verandering richting een cultuur waarin men zal gaan betalen voor journalistieke content die online wordt aangeboden.
Op dit moment is Bild de best bezochte nieuwssite in Duitsland. Om die positie te behouden heeft men dus besloten bepaalde content vrij toegankelijk te houden en bepaalt men dagelijks wat er voor en achter de betaalmuur zal komen. De opzet is natuurlijk om de lezer langzaam te laten wennen aan het betalen en steeds meer content achter de muur te gaan zetten.
Naast deze betaalmuur komt er nog een adiitionele deinst waarbij video van het betaalde voetbal in Duitsland te zien. Axel Springer, de uitgever van Bild, heeft daar de rechten van verworven. Voor € 2,99 per maand kan men toegang krijgen tot de beelden van het voetbal
Men weigert voorspellingen te doen over de verwachte omzet. Der Spiegel, de andere grote krant in Duitsland, ziet voorlopig nog af van het inzetten van een betaalmuur..