Belgen lezen nog het liefst van papier

Belgen lezen nog het liefst van papier


Gedrukt boek favoriet
In opdracht van Paper Chain Forum werd in maart 2013 een onderzoek uitgevoerd door het onafhankelijk onderzoeksbureau i-vox bij een representatieve steekproef van 1000 Belgen. Hierin werd gepeild naar de huidige en toekomstige voorkeur voor print en digitale media en naar de perceptie over de efficiënte, duurzaamheid en complementariteit van gedrukte en digitale media.
Ongeacht de leeftijd verkiest een absolute meerderheid (93%) papier als drager voor het lezen van een boek. Acht op tien Belgen wil in de toekomst vooral gedrukte boeken blijven lezen. Slechts 3 op 10 zegt in de toekomst zowel gedrukte als e-boeken te zullen lezen.
De ondervraagden geven er de voorkeur aan hun boeken te kopen in plaat van te lenen omdat men er emotioneel aan gehecht is om het opnieuw te lezen of omdat het mooi staat in de boekenkast.

Kranten en magazines
Algemeen geeft de Belg de voorkeur aan papier als drager voor kranten (62%) en tijdschriften (83%). 2 op 3 van de ondervraagden geeft hierbij aan dat print media complementair zijn aan de digitale media. 1 op 2 is dan ook van plan om in de toekomst zowel de gedrukte als de digitale kranten en tijdschriften te lezen.

Vandaag leest bijna 1 op 4 (22%) de krant het liefst op een PC, 14% op tablet en 2% op een smartphone. Deze trend is minder uitgesproken voor de tijdschriften: 10% verkiest de tablet, 6% de PC en 1% de smartphone. Generatie Y (< 35 jarigen) telt, niet verrassend, de grootste groep lezers die de voorkeur geven aan digitale kranten (47%) tegenover 35% bij generatie X (tussen 35 en 55 jaar) en 32% bij de Babyboomers (55 plussers). Omgekeerd kiezen de 55 plussers (68%) opvallend meer dan de jongste generatie (53%) voor de gedrukte krant. De oudste generatie verkiest ook meer (87%) dan de jongste generatie (78%) gedrukte tijdschriften.

Thuis print en buitenhuis digitaal
Uit het onderzoek blijkt ook dat de leessituatie bepalend is voor de voorkeur voor print of digitale media. Thuis verkiest een meerderheid van 84% papier en onderweg of buiten huis kiest 36% voor digitale media. Op kantoor leest men vooral op PC (60%).

Leescomfort primeert
Naast de leessituatie is ook het type informatie bepalend voor de keuze van drager. Papier geniet de absolute voorkeur voor het lezen van boeken (93%) of lange teksten (86%) waarvoor veel concentratie en aandacht nodig is. Voor informatie met veel illustraties, beelden of foto’s is er een verschuiving naar digitale media (49%).
Voor vluchtige informatie die weinig concentratie vraagt zoals breaking news (75%), korte nieuwsberichten (70%) en denkspelletjes (56%), kiest men voor digitale media (tablet, pc en smartphone).
“Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat de relatie tussen gedrukte en digitale dragers steeds meer matuur wordt. De Belgen kiezen in de eerste plaats voor leescomfort waarbij de locatie én het type van informatie bepalend zijn. Deze complementariteit tussen gedrukte en digitale media is een duidelijke trend,” aldus Sébastien Houzé, directeur Paper Chain Forum.

Hardnekkige vooroordelen over papier
Hoewel een meerderheid van 82% weet dat kranten en tijdschriften grotendeels bestaan uit gerecycleerd papier, is nog steeds meer dan de helft van de Belgen ervan overtuigd dat houtvezel gebruikt door de papierindustrie bossen doet verdwijnen.
“De mythe over ontbossing door het gebruik van houtvezel voor de papierindustrie is bijzonder hardnekkig en onjuist. De beboste oppervlakte in Europa nam sedert 1950 met 30% is toe De papierindustrie speelt als industrie een toonaangevende rol in het duurzaam beheer van bossen. De sector maakt gebruik van natuurlijke en hernieuwbare houtvezels uit duurzaam bosbeheer, recupereert en recycleert 70% van het in Europa geproduceerde papier. De sector is er zich immers zeer goed van bewust dat een duurzame relatie tussen papier en bos van groot belang is voor haar voortbestaan”, aldus Sébastien Houzé, directeur van Paper Chain Forum.

Campagne ‘Ode aan papier’
Om het grote publiek te informeren over de efficiëntie en duurzaamheid van papier en de vooroordelen over de impact van papier op het milieu recht te zetten, lanceert Paper Chain Forum op 23 april as, op de Werelddag van het Boek, de sensibiliserings- en promotiecampagne ‘Ode aan papier’ (www.welovepaper.be).

Met de slogan ‘No wonder you love paper’ benadrukt Paper Chain Forum dat papier naast een duurzaam product ook een uitverkoren drager is van emoties, ideeën en projecten. Als duurzame en efficiënte drager is papier complementair met de nieuwe digitale media en niet weg te denken uit ons dagelijks leven. Gesteund door de ‘Ambassadeurs van het papier’ waaronder bekende namen als Bart Moeyaert, Marc Eyskens en Virginie Claes vraagt Paper Chain Forum aan alle liefhebbers van papier om hun voorkeur te uiten en een ‘ode aan papier’ te schrijven en op facebook te posten (www.facebook.com/nowonderwelovepaper).

“Het onderzoek bevestigt de prominente rol van gedrukte media in ons land. Met de campagne ‘Ode aan Papier’ wil Paper Chain Forum aantonen dat de link van het grote publiek met papier nog steeds intens is ”, besluit Sébastien Houzé.