Google Currents vanaf vandaag beschikbaar met Nederlandse edities
De edities zijn ondergebracht in categorieën, zodat het makkelijker is om bestaande abonnementen te volgen en nieuwe edities te ontdekken. Zo kun men zoeken naar edities die aansluiten op interesses in categorieën zoals Entertainment, Sport, Lifestyle enzovoort. Al de content wordt onderverdeeld in deze categorieën en is toegankelijk vanuit een zijbalk.
Het is volgens Google eenvoudig gemaakt om snel de belangrijkste artikelen voor al de edities binnen een bepaalde categorie te doorlopen. Het enige dat men hiervoor hoeft te doen, is horizontaal swipen. Als iemand een abonnement heeft op meer dan een dozijn nieuwsedities, kan men snel door de hele categorie swipen om edities met artikelen te vinden.
Het is bovendien eenvoudig om nieuwskoppen van edities te doorlopen. Het enige dat men hiervoor hoeft te doen, is verticaal swipen. Als een artikel gelezen is, kun de lezer het als gelezen markeren. Zo wordt het nog eenvoudiger om nieuwe content te vinden wanneer men Currents gebruikt.
Nieuwsprimeurs doorbladeren
Om de lezer te helpen om het laatste nieuws op te voet te volgen, maakt Google Currents gebruik van de technologie achter Google Zoeken om de belangrijkste primeurs te tonen voor categorieën zoals Wereld, Entertainment, Sport en Wetenschap. De gebruiker nieuwe artikelen vinden over actuele onderwerpen die zijn belangstelling hebben en Currents-edities ontdekken waarop hij zich kan abonneren. De nieuwsprimeurs zijn aangepast aan land en taal, zodat men alleen relevant nieuws krijgt te zien.
In april 2012 breidde Google Currents op internationale schaal uit. Sindsdien hebben miljoenen lezers in alle delen van de wereld Currents gedownload. Ze lazen meer dan 700 edities van nieuwsuitgevers van tienduizenden zelf geproduceerde edities. De nieuwe en verbeterde versie van de app is nu te downloaden via Google Play. De app is ook beschikbaar voor iOS.
Tonie Broekhuijsen, creative director digital content: ‘Sanoma Media werkt graag samen met Google als strategisch partner. Mobiel is de toekomst. Daar past Currents goed in. Wij zien aan het bezoek aan onze eigen sites dat smart phones en tablets steeds intensiever worden gebruikt.’
Peter de Mönnink, CEO Reed Business Nederland & RBI International: ‘Wij zien samenwerking met Google Currents als een belangrijke stap om onze 'mobile presence' te verbreden en te vergroten. Met het doorplaatsen van een selectie van onze content wordt de gebruiker een bredere blik op het dagelijks nieuws geboden.’
Lara Ankersmit, hoofd nieuwe media NOS: 'Google Currents is voor ons een manier om onze content aan te bieden aan een mogelijk nieuwe gebruikersgroep. Een gebruikersgroep die op basis van beschikbare bronnen zelf zijn of haar 'nieuwsmagazine' samenstelt. Iets wat steeds meer gemeengoed wordt. Google Currents werkt prettig en simpel, zowel voor de gebruiker als voor ons. Ik ben heel benieuwd naar het toekomstige gebruik van Google Currents.'
Nederlandse uitgevers, die gebruik maken van Google Currents Producer, kunnen vanaf nu ook lokale content toevoegen voor een internationaal publiek, en ervoor kiezen in welke landen zij hun artikelen beschikbaar maken en het mogelijk maken deze automatisch te laten vertalen.