Lezen digitale kranten blijft groeien
Profiel digitale krantenlezers
De nieuwsconsumenten hanteren dus een scala aan dragers om zich op de hoogte te houden. De wijze waarop de Nederlanders zich laten informeren verschilt per doelgroep.
NOM stelt vast dat de penetratie van digitaal lezen het hoogste is onder mannen en hoger opgeleiden. Qua leeftijd zijn er verschillen tussen lezen op smartphone en tablet: de hoogste penetratie van lezen op de tablet is in de leeftijdsgroep 35-49 jaar, terwijl bij de smartphone de hoogste penetratie bij een jongere groep te zien is in de leeftijdcategorie 20-34 jaar.
Ondanks de opmars van het digitaal lezen, houdt het lezen van papier stand. De gedrukte dagbladen kennen gemiddeld een index van 97 en er zijn diverse titels die een stijging laten zien.
Olaf Croon, directeur Cebuco: ‘Consumenten omarmen het nieuws meer dan ooit. Voor elke doelgroep is het nieuws altijd beschikbaar, op elk denkbaar moment en via elk wenselijk kanaal. Deze selectieve en kwalitatieve “nieuws GRP’s” die de nieuwsmerken kunnen leveren zijn ideaal voor adverteerders. Want elke reclameboodschap verdient de impact van het nieuws.’
Klaar voor digitaal
Vanaf januari 2011 heeft NOM in de NOM Print Monitor een aantal vragen opgenomen over het lezen van dagbladen en tijdschriften op digitale platformen; het doel hiervan is om de penetratie van het lezen op die platformen in de tijd te volgen. NOM vraagt in het onderzoek naar het lezen van dagbladen en tijdschriften (op mediumtype niveau) op de computer, smartphone, tablet en e-reader.
Vanaf januari 2013 wordt het onderzoek van de digitale kanalen uitgebreid. Vanaf dit jaar loopt in de NOM Print Monitor een test voor het meten van digitaal lezen op tablet en smartphone op titelniveau. In de zomer 2013 worden de resultaten van de test gerapporteerd.
Over NOM Print Monitor
Op 21 maart heeft NOM de NOM Print Monitor 2012-I/2012-II gepubliceerd. Het rapport bevat bereiks-gegevens van dagbladen en tijdschriften van het kalenderjaar 2012. In dat jaar hebben 22.053 Nederlanders meegedaan, representatief voor 14.016.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.