Oplage en bereik de Persgroep stijgen in dalende markt

Oplage en bereik de Persgroep stijgen in dalende markt


Ook de oplage van de Persgroep stijgt. In Q4 2012 laat de oplage van de Persgroep een groei zien van 2%, terwijl de betaalde dagbladmarkt flink daalt (-4,1%). De Persgroep doet het daarmee in het vierde kwartaal beter dan in de eerste drie kwartalen. Over het gehele jaar gemeten daalt de oplage van de Persgroep vergeleken met 2011 (-1,6%), maar minder dan de betaalde markt (-4,1%).

Het bereik van het AD neemt met 3,4% toe t.o.v. de vorige publicatie. Dit ondanks een oplagedaling, zowel in Q4 als het gehele jaar 2012 (resp. -1,8% en -2%). Met 1.515.000 lezers is het AD veruit de grootste krant in het portfolio van de Persgroep.
Met een gemiddeld aantal lezers van 742.000 per dag blijft het bereik van de Volkskrant nagenoeg op peil (-0,5%). De oplage van de Volkskrant stijgt fors in Q4 (+9,8%), en komt daarmee over geheel 2012 uit op een kleine toename (+0,3%).
Trouw bereikt nu 315.000 mensen per dag. Dat is maar liefst 7,5% meer dan bij de vorige publicatie. Ook de oplage van Trouw laat een groei zien, zowel in Q4 (+0,5%) als het jaar 2012 (+1,1%).
Ook het aantal lezers van Het Parool is fors toegenomen. Het Parool bereikt dagelijks 230.000 lezers en doet het met een groei van 5% aanzienlijk beter dan de markt. De oplagedaling in Q4 blijft met -0,4% beperkt, en steekt daarmee gunstig af tegen de ontwikkelingen in de eerste drie kwartalen van 2012.