Sanoma Corporation lanceert nieuwe ventures om digitaal te groeien

Sanoma Corporation lanceert nieuwe ventures om digitaal te groeien


Sanoma’s Future Media Team heeft eind vorig jaar een zogenaamde ‘Mobile Accelerator’ opgezet om de interne start-ups te selecteren en ontwikkelen. Door middel van een intensief programma met 150 met elkaar concurrerende Sanomatalenten heeft het bedrijf een manier gevonden om de ideeën en kennis van de eigen medewerkers op een bedrijfsoverschrijdende, internationale manier te ontsluiten. Door middel van snelle start-up technieken konden de teams vervolgens snel hun ideeën vorm geven en aanpassen. De uiteindelijk geselecteerde concepten worden nu verder ontwikkeld door kleine teams die uit de talentpool voortkomen.

Rocco van den Berg, lid van Sanoma’s Future Media Team en verantwoordelijk voor deze internal ventures, legt uit: “We beginnen nu met vier ventures op het gebied van beauty, ‘gamified learning’, leren met behulp van video, en digitale ‘leermarktplaatsen’. Tegelijkertijd verwachten we dat er regelmatig nieuwe ventures bijkomen die uit nieuwe rondes van het accelerator-programma voortkomen, op verschillende gebieden. Het idee is dat een venture snel een succes wordt of snel faalt: elk venture moet binnen een jaar zijn bestaansrecht bewijzen, of we gaan met iets anders door. Dat moet echt een verschil maken.”

De hoogste directie van Sanoma, de Executive Management Group, ondersteunt de lancering van de internal ventures nadrukkelijk. Harri-Pekka Kaukonen, de President & CEO van het bedrijf, zegt: “Deze lancering is opwindend omdat het ons in staat stelt om snel nieuwe bedrijfsideeën op te zetten waarbij we ons steeds aanpassen aan de wensen van gebruikers. Daarbij bouwen we voort op het talent, het inzicht en de kennis van onze eigen medewerkers. Het is een volstrekt nieuwe wijze van opereren, en zet daarmee voor ons echt een voorbeeld neer.”