Nieuwe digitale uitgeverij: Fosfor

Nieuwe digitale uitgeverij: Fosfor


In een interview in de Volkskrant legt Nieuwenhuis het model uit: de auteur deelt mee in de kosten en in de opbrengsten. Bij een verkoop van ongeveer 150 exemplaren is men uit de kosten. De auteur wordt daardoor nadrukkelijk uitgedaagd actief mee t ehelpen bij de promotie.
Nieuwenhuis en compagnon Jeroen van Bergeijk richten zich nadrukkelijk op de long tail van uitgeven: boeken die een kleinere doelgroep aanspreken lang leverbaar houden.
Van Bergeijk en Nieuwenhuis geloven dat de ontwikkeling van de markt voor digitaal lezen in Nederland nog maar aan het begin staat. Nieuwenhuis stelt dat we hier zo'n 3 jaar achterlopen op de USA. Daar is het aandeel e-book inmiddels 25%, terwijl hier in Nederland we het met een kleine 3% moeten doen.

Om de tewaterlating te vieren, is de klassieker van de Nederlandse journalistieke canon, Tegels lichten van ‘Journalist van de Eeuw’
H.J.A. Hofland, vanaf woensdag 6 maart een week lang gratis te downloaden. Daarna is het te koop in elke e-boekwinkel voor €4,99.