Sterke krimp in verkoop dvd en Blu-ray

Sterke krimp in verkoop dvd en Blu-ray


Voor de daling zijn meerdere oorzaken, zoals het feit dat er steeds minder verkooppunten van dvd’s en blu-ray zijn. Consumenten komen het product simpelweg minder tegen en als ze het tegen komen is de keuze minder groot dan voorheen. Een andere belangrijke oorzaak is de transitie naar digitaal. 

De markt voor ‘video-on-demand’ wordt binnen Nederland vooralsnog gedomineerd door televisieaanbieders zoals Ziggo, KPN en UPC. Deze zagen in 2012 het aantal gebruikers én de consumptie groeien waardoor de omzet sterk toenam. De verwachting is dat deze groei zal doorzetten naarmate meer consumenten weten dat nieuwe films en series direct op ‘video-on-demand’ verkrijgbaar zijn. Daarnaast zou de komst van internetdiensten als Netflix het gebruik kunnen doen stijgen, zoals bij Spotify het geval was voor muziek. Netflix breidde onlangs uit naar Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken. Landen die ook op de online consumptie van muziek een voorsprong hebben in Europa.