18-34 jarigen zijn de meest intensieve nieuwsconsumenten op de mobiel

18-34 jarigen zijn de meest intensieve nieuwsconsumenten op de mobiel


Waarbij de grootste piek ligt tussen 18.00 en 21.00 uur,  3 van de 4 mensen surfen dan met hun smartphone op het web. Mobiel internetten is populair onder alle leeftijdscategorieën, maar blijkt het meest populair onder mensen in de leeftijdscategorie 18-34 jaar.  Het doen van aankopen via de smartphone wordt het meest gedaan door mensen boven 35 jaar. Surfen op mobiel internet is in de Randstad populairder dan daarbuiten en vooral mannen zijn grootgebruikers.

Nieuwsapps, social media en praktisch onderweg
Mobiel internet is belangrijk voor het volgen van het laatste nieuws. Twee van de drie ondervraagden heeft 1 tot 3 nieuwsapps op de smartphone. 97% van de respondenten gebruikt hun smartphone voor nieuwsupdates. De nieuwsapps van AD.nl, volkskrant.nl trouw.nl en parool.nl krijgen gemiddeld een hoge waardering met een 8 . De respondenten gebruiken mobiel internet ook veel voor sociale media (63%), navigatie (56%), internetbankieren (52%) en het opzoeken van culturele informatie (44%). Hierin verschillen mannen en vrouwen maar op een paar punten van elkaar. Vrouwen gebruiken social media intensiever en zoeken vaker de weg met hun mobiel. Mannen bekijken meer video’s en luisteren meer radio.

Over het onderzoek
De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Mobile onderzoek van de Persgroep Advertising. Het onderzoek is online uitgevoerd in het laatste kwartaal van 2012 onder 14.664 bezoekers van AD.nl, volkskrant.nl, trouw.nl en parool.nl.