Metro en Sp!ts slaan nieuwe weg in

Metro en Sp!ts slaan nieuwe weg in


Cees Polman, uitgever van Metro en Sp!ts, licht toe: “Sinds de introductie van Metro en Sp!ts in 1999 hebben gratis dagbladen een gevestigde positie in het medialandschap opgebouwd. Zij worden door ruim 2,9 miljoen mensen met veel plezier gelezen. Zij krijgen door een verscherpte positionering van beide dagbladen een nóg gevarieerder aanbod. De adverteerder krijgt hiermee nog betere mogelijkheden om Nederlanders met een specifiek profiel te bereiken.”

Metro biedt lezers een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en het laatste nieuws. Op serieuze wijze en met een nuchtere tone of voice brengt Metro haar lezers op de hoogte van (internationaal) nieuws, politiek, entertainment, sport, reizen, eten en uitgaan, gezondheid, familieleven, beauty, mode en lifestyle. Het reguliere nieuwskatern is aangevuld met themapagina´s die aansluiten bij de herpositionering. Personal Finance en Carrière zijn daarin logische pijlers. Metro focust zich daarnaast nog sterker op regionaal nieuws; Amsterdams en Rotterdams nieuws.

"Metro behoudt de sterke onderdelen die de lezers kennen en al jarenlang hoog waarderen. In de krant en online leggen we behalve op regionaal, nationaal en internationaal nieuws iets meer de nadruk op onderwerpen die gezinnen met (jonge) kinderen, werkenden en woningbezitters bezig houden. Op onze gebruikelijke, toegankelijke wijze informeren we die lezers over zaken als sparen, hypotheken, beleggen, wonen en werken," aldus Robert van Brandwijk, hoofdredacteur van Metro.

Sp!ts houdt haar lezers aangesloten met zorgvuldig geselecteerd en zelf gecreëerd nieuws. Met een mix van ‘need to know’ nieuws van de afgelopen dag, achtergronden, trendverhalen achter het nieuws én een vooruitblik op belangrijke gebeurtenissen en events brengt Sp!ts lezers op de hoogte én vermaakt ze. Bij Sp!ts is er nog meer ruimte voor entertainment, in de breedste zin van het woord: tv, showbizz, muziek, mode, film, uitgaan, gaming, en meer. Ook in de vernieuwde vormgeving van de krant zie je deze keuze terug.

Hoofdredacteur Jan-Jaap de Kloet van Sp!ts: “Bij Sp!ts gaan nieuws en sport dagelijks hand in hand met een flinke portie entertainment. Uit onderzoek is gebleken dat onze lezers Sp!ts juist vanwege díe inhoudelijke combinatie zo waarderen. In Sp!ts is er zowel ruimte voor dagelijks nieuws, als voor de opvallend uitgewerkte eigen onderwerpen. Dit alles altijd op toegankelijke wijze gebracht, optimaal gebruik makend van aansprekend beeld in een pakkende vormgeving.”

Naast het definiëren van de doelgroepen is ook de distributie van beide dagbladen aangescherpt. Metro versterkt haar focus op Amsterdam en Rotterdam. Distributie binnen het openbaar vervoer is voor beide titels een speerpunt. Naast een samenwerking met NS heeft TMG 100% dekking in alle concessiegebieden.