Adverteerders vinden bij Sanoma weg naar mobiel

Adverteerders vinden bij Sanoma weg naar mobiel


Android vs iPhone
Waar in 2011 nog duidelijk iPhone de overhand had in het mobiele landschap is die voorsprong in 2012 aanzienlijk kleiner geworden, zo niet verdwenen; dit ten bate van Android. Er is nog wel een verschil in het gebruiksgedrag op de verschillende platformen. De iPhone gebruiker downloadt meer apps, terwijl de Android gebruiker minder downloadt maar de apps actiever gebruikt.

Meer en betere apps
Sanoma Media lanceerde weer een breed scala aan apps voor verschillende marktgebieden zoals home deco, automotive, kids en lifestyle. NU.nl, binnen het app portfolio het belangrijkste vlaggenschip, onderging een grondige restyling en werd volledig nieuw gelanceerd voor zowel iPhone als iPad. De Android app van NU.nl ondergaat een zelfde soort transformatie begin 2013.

Steile groei
De advertentiemarkt liet ook een steile groei zien. “We ontwikkelden afgelopen jaar een aantal nieuwe mobiele proposities en hebben hard gewerkt aan het creëren van channels waarmee het eenvoudig wordt specifieke doelgroepen ook met mobiel te bereiken. Sommige adverteerders maakten dan ook in 2012 voor het eerst echt de stap naar mobile, anderen voegden mobiel als vast onderdeel aan hun mediamix toe. We zagen daardoor onze omzet op mobile advertising met maar liefst 265% stijgen,” aldus Victor Beerthuis, manager innovation & mobile advertising Sanoma Media.