ABNAMRO: Mediabedrijven laten kansen liggen

ABNAMRO: Mediabedrijven laten kansen liggen


De drie belangrijkste redenen waarom organisaties innovaties tegenhouden, zijn divers. Menno van Leeuwen, sector banker TMT bij ABN AMRO: "Enerzijds is onbekendheid een barrière. Organisaties zijn lang niet altijd op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen. Anderzijds zie je dat met name oudere medewerkers (40+) veranderingen tegenhouden. Bijvoorbeeld als het gaat om Cloud Computing, twijfelen ze over de veiligheid of toepasbaarheid ervan. Tot slot zie je dat bedrijven het lastig vinden om innovaties te integreren in de bedrijfsvoering. Door de angst voor kannibalisatie is verandering niet gemakkelijk. Echter is adoptie van innovatie hard nodig, wil de sector blijven overleven."

Massamedium wordt persoonlijk
De enige sector die een omzetverwachting van 2% kan realiseren in 2012, is televisie & radio. Van Leeuwen: "Deze media slagen er in om oude ideeën los te laten en te blijven leren. Het is ze gelukt om internet en nieuwe technologie te integreren in televisieformats en zo een massamedium persoonlijk te maken. Voordeel hiervan is dat ze de band met hun doelgroep weten te versterken." Uitschieter in negatieve zin zijn de drukkerijen. Door de structurele krimp van de vraag naar printproducten, wordt de branche gedwongen hierop te anticiperen. Digitaal drukken en het integreren van digitale dienstverlening in het drukproces is cruciaal in tijden waarin het bedrijfsleven kritisch naar kosten kijkt.

Omzetverwachting 2012 (voorspelling ABN AMRO Sector Research)
Totaal sector Technologie 0,3%
Totaal sector Media -2,0%
Totaal sector Telecom 1,0%
Media Communicatiebureaus -1,0%
Media Drukkerijen -5,0%
Media TV & Radio sector 2,0%
Media Uitgeverijen -2,0%
Technologie IT-software en services 1,0%
Technologie IT-hardware (productie en distributie) -1,0%
Technologie Telecom 1,0%

Zonder kruisbestuiving geen Dropboxen
De TMT sector kan een voorbeeld nemen aan startups. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond en slagen er in om tegen de conjunctuur in succes te oogsten. Deze jonge ondernemingen kennen namelijk geen drempels en maken geen gebruik van oudere of verouderde computersystemen en software. Van Leeuwen: "De echte potentie zit in de kruisbestuiving tussen jong en oud, waar combinaties gemaakt worden tussen vernieuwing en ervaring en tussen publieke en private data. Hiermee worden uiteindelijk nieuwe markten aangeboord en programma’s zoals Dropbox gecreëerd."

Market Insights app
De Visie op Sectoren is dit jaar voor het eerst via de Market Insights app te bekijken. Via deze app zijn ook andere sectorgerelateerde en macro-economische publicaties van ABN AMRO te bekijken. Kijk op www.abnamro.nl/marketinsights voor meer informatie.