Eerste basisscholen van start met digitaal lesmateriaal op iPad
Pilotstudie
De eerste reactie van leerlingen en docenten is dat een iPad, laptop, PC of tablet het leren leuker maakt. De verwachting is dat tablets en laptops de leerkracht in de toekomst veel werk uit handen nemen doordat leerlingen in hun eigen tempo én op hun eigen niveau werken. In de pilotstudie onderzoekt ThiemeMeulenhoff met KG & Rolf en de Universiteit Twente hoe leerlingen en docenten het werken met tablets en laptops ervaren. Het onderzoek levert een eerste schets op van de meerwaarde van tablets, educatieve apps en laptops in de klas. De deelnemende scholen delen hun ervaringen met Schooltas in het basisonderwijs via een blog op www.schooltas.net. De eerste resultaten van de pilotstudie worden bekend gemaakt in de stand van ThiemeMeulenhoff op de Nationale Onderwijstentoonstelling in januari 2013.
“Er wordt vaak gesproken over de hoge kosten van iPads en de moeizame organisatie in de klas. Ons motto is: gewoon DOEN! Door ervaringen op te doen en kritisch met elkaar te kijken naar de mogelijkheden hebben we in korte tijd al veel bereikt”, aldus Maarten Catney, directeur R.K. basisschool Paus Joannes te Zaandam.
Samen het leren opnieuw uitvinden
SchooltasApp biedt de mogelijkheid om volledig digitaal les te geven via de iPad, laptop, PC of tablets. In Schooltas worden de lesmethoden van ThiemeMeulenhoff voor Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs en Beroepsonderwijs aangeboden. Met Schooltas zetten leerlingen heel natuurlijk de stap van papier naar digitaal. Doordat het boek als basis wordt gebruikt, is het ook voor docenten eenvoudig om te gaan werken met een device. Op basis van de ervaringen in de klas volgen er steeds nieuwe releases van Schooltas. Bij elke release worden functionaliteiten toegevoegd.