Cross media cluster moet meer innovatiekansen beter benutten
Devices worden gebruikt voor de consumptie van allerlei uiteenlopende diensten en informatie, niet in de laatste plaats om informatie te delen met andere gebruikers. Sociale media zijn onderdeel van de dagelijkse werkelijkheid van grote groepen burgers. Televisie wordt nu nog voornamelijk gebruikt om naar traditionele, audiovisuele producties te kijken, maar ‘connected tv’ brengt daarin naar verwachting snel verandering. Hierdoor zal ook de uitwisseling van user generated content via de televisie steeds groter worden. Het lezen van digitale boeken via de tablet groeit sneller dan via de eReader die louter geschikt is voor elektronisch lezen en daarmee minder goed aan onze crossmediale wensen tegemoet komt.
Boost en aanjager in werkgelegenheid
De toename in gebruik van crossmediale content op verschillende apparaten en platforms heeft de afgelopen jaren een flinke ‘boost’ gegeven aan de werkgelegenheid in Nederland. De cross media sector (creatieve industrie en ICT) zorgt voor bijna 7 procent (553 duizend banen) van de Nederlandse werkgelegenheid en kan daarmee als een aanjager van de Nederlandse economie worden gezien. Het aantal banen in de creatieve industrie is tijdens het voorbije decennium voortdurend gestegen. Echter, het aantal banen in de cross media sector loopt terug. Dit geldt vooral bij media- & entertainmentbedrijven, en in de ICT. Digitalisering gaat samen met terugloop van omzet op een viertal entertainmentmarkten (muziek, film, games en boeken), zo laten de data van GfK Retail en Technology duidelijk in deel 3 zien.
Om de rol als aanjager te blijven behouden, moet innovatie centraler staan binnen het Nederlandse mediacluster. De clustering van mediabedrijven zorgt tot nu toe vooral voor efficiency in productie en distributie, maar door intensievere samenwerking in de toekomst zouden innovatiekansen beter benut kunnen worden. In het derde deel van de Cross Media Monitor wordt een heldere visie neergezet hoe dat zou kunnen.
Samenwerken is het toverwoord voor innovatie
Die kansen werden dit voorjaar in kaart gebracht tijdens een internationale workshop van iMMovator. Innovatie moet veel centraler staan, niet alleen in de afzonderlijke bedrijven, maar ook in het clusternetwerk. Intensieve samenwerking van bedrijven en (kennis)instellingen met de overheid is essentieel. Daarbij is het nodig om ook over de grenzen van media en ICT heen te kijken. Veel van de innovaties in de keten van de media- en entertainmentindustrie kunnen zorgen voor positieve impulsen in bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs. Serious gaming is een goed voorbeeld van de mogelijke cross-overs. Het aangrijpen en benutten van dit soort kansen is belangrijk voor de Noordvleugel regio in haar strategie om zich mondiaal te onderscheiden.