De ABN Amro riep deze week dat 'digitaliseren' de weg is die uitgevers moeten volgen. De reacties op dit bericht, onder meer op Twitter, hadden een zelfde geluid: "dûh! Dat weten we zelf ook wel" Dat was ook mijn eerste reactie, als je als uitgever nu nog schrikt van zo'n advies of als je dat als een nieuw geluid ervaart, dan heb je wel zitten slapen. In gesprekken die ik deze week had kwam nogal eens het woord faillisement voor. Je hoeft trouwens maar eens wat rond te kijken (bv op de site van Boekblad) en je leest met grote regelmaat berichten over uitgevers die over de kop zijn gegaan. Natuurlijk de crisis speelt ook een rol, maar hoeveel van die uitgevers (vaak kleinere en gespecialiseerde) gaan ten onder aan te weinig innovatiedrang, te weinig inspelen op ontwikkelingen, kortom aan te weinig ondernemersgeest? Is het dan dus eigen schuld, dikke bult?
Wat vindt u: Reageer hieronder ( u moet dan wel ingelogd zijn) of geef uw mening via de poll rechtsboven.