I love crossselling!

I love crossselling!


Wat dat betreft doet de VPRO het beter met de Koot&Bie themateek box, Het Gala van het Gouden Hoofd en de Loenatik verzamel box van Villa Achterwerk. Zo kan ik mijn lievelingsprogramma’s altijd terugkijken. En de Volkskrant doet ook al lekker aan crossselling met de filmseries als MadMen en Earthflight, echte must-haves. Zij gaan bovendien nog een stap verder door bestaande literatuur in een eigen jasje uit te geven, zoals de twintig beste Nederlandse debuten en momenteel de twintig Verboden boeken, boeken uit de wereldliteratuur die je altijd al had willen lezen. Heb je er één, dan wil je ze allemaal.
NRC gaat nog een stuk verder met zijn nrclux cultuurwebwinkel. Van de naam krijg ik spontaan een aardappel in mijn keel, maar daar gaat het hier nu even niet om. We kenden van de NRC al langer de cd-verzamelboxen, maar nu kun je behalve muziek, verantwoorde boeken en films ook kunst kopen zoals een zeefdruk van Kamagurka, een tekening van Peter van Straaten of een foto van Dolf Kruger van Amsterdam in de jaren ’50. NRC is lifestyle geworden. Je moet er natuurlijk ook de wijn bij drinken die NRC aanbeveelt in de NRC-wijnclub en de e-readers kopen met de vijf gratis e-boeken die je natuurlijk gelezen moet hebben. Design keukenartikelen zoals een Italiaanse espresso apparaat met gratis design citruspers mogen dan ook niet meer ontbreken in je keuken. Alsof de crisis niet bestaat slaat de NRC geld uit je portemonnee.

Daarnaast heeft de NRC zelfs een heuse ’academie’ waar je een cursus, nee ik zeg het fout, een hoorcollege Oosterse filosofie kunt volgen, of wat dacht je van een cursus Ethiek? Je kunt de hoorcolleges natuurlijk ook op cd bestellen, maar dan mis je de discussie. En het is natuurlijk geen geld, als je het vergelijkt met het collegegeld wat wij vroeger moesten betalen, maar €440,- ! Ook de kinderen komen aan bod met Squla, een oefenprogramma voor op de iPad, gemaakt in samenwerking met Cito, waar je alle schoolvakken kunt oefenen met behulp van games. Het meest vreselijke ervan is dat je kind door hoog te scoren ook nog een cadeaubon kan winnen voor bijvoorbeeld de Bart Smit. Dat je volwassenen misleidt onder de noemer van Wetenschap en Cultuur, à la, maar dat je jonge kinderen die Cito-spullen door de strot duwt en beloont met een cadeaubon vind ik echt pervers. Daarover zou ik met de NRC in het kader van Ethiek nog wel eens van gedachten willen wisselen. Bovendien leren de kinderen hiermee niet de lesstof, maar oefenen ze wat in de Citotoets gevraagd wordt. Dat is nou juist het omgekeerde van waar die Citotoets voor bedoeld is. De toets moet testen hoever de schoolontwikkeling is van het kind, niet hoe goed het de vragen van Cito kent. Een kind kan dan ten onrechte te hoog ingeschaald worden, terwijl zijn werkelijke inzicht onvoldoende is. NRC slaat hiermee echt de plank mis in zijn crossselingsdrift.

Kortom: wat begint bij een krantje bij de sigarenwinkel, eindigt met verplicht kunst aan de muur, alle kinderen een eigen iPad, snel nog even colleges volgen, die ene Van Til bank kopen en dat Zwitserse boxpringbed. Vervolgens heb je geen cent meer op de bank. Een krant wordt lifestyle en voor je het weet ben je als consument verstrikt in het web van de crossselling in plaats van te consuminderen.
Dan toch maar liever terug naar Boer zoekt Vrouw, waar de informatie gratis online is en ik ook nog leer hoe ik van oude broodkorstjes heerlijke taart kan maken. Meer heb ik niet nodig. Simpel boeren geluk.