Wat is Yindo?
Het concept van Yindo is gebaseerd op het kopen van toegang tot een boek. Je kunt de toegang tot de boeken kopen met leestegoed dat je op de website kunt aanschaffen. Voor een maand toegang tot een boek betaal je gemiddeld ongeveer de helft van de prijs voor permanente toegang (ongeveer 80% van de prijs op papier). Medio 2012 begon Yindo in navolging van het Spaanse bedrijf 24symbols.com ook met een proef met de verkoop van een abonnement op bijna het complete assortiment. Voor € 28,85 kon je met het 24seven abonnement een kwartaal lang 1800 boeken uit de bibliotheek van Yindo onbeperkt lezen. In het assortiment van Yindo zitten veel computerboeken en businesstitels, maar ook romans van Gottmer en Meulenhoff Boekerij (waaronder ook enkele bestsellers) en veel wetenschappelijke literatuur van de Amsterdam University Press.
Voor uitgevers blijft het een aantrekkelijk perspectief om de bestanden van de boeken niet uit handen te hoeven geven aan de klant. Deelnemende uitgeverijen lopen dan ook weinig risico met deelname aan Yindo. Het afrekenen van tijdelijke toegang tot de boeken die deel uitmaken van een abonnement is een stuk ingewikkelder. Die moeten worden afgerekend op basis van leestijd. Voor Amazon zou dit in de VS ook één van de grootste hobbels zijn bij het invoeren van een met Yindo vergelijkbaar leenmodel voor Kindle boeken. De aantrekkingskracht van een abonnement voor de consument is nog moeilijk in te schatten. Wordt het gezien als een goedkope manier om boeken te lezen of als een dure bibliotheek met een beperkt aanbod? Of komt het door onbekendheid van de potentiële klanten terecht tussen de wal en het schip?