Expertpanel - Gerrit Jan Logt: Zalig de Mobielen van Geest!
Een Slip of the Tongue
Laten we hopen dat het een slip of the tongue was, van de NRC, aan het eind van het jaar 2010. Want wie een van de meest indrukwekkende en invloedrijke ontwikkelingen in de media - ja in de moderne westerse antropologie! - kwalificeert als 'een medium voor flapuits', en niets meer dan dat, die heeft nog niet helemaal begrepen waar het heen gaat met de wereld, met de media en met zichzelf.
Niet dat de toekomst van de wereld, de media en de NRC volstrekt helder is, verre van dat. Maar de richting wordt wel steeds duidelijker. Net als de eigenschappen die je nodig hebt om de huidige mediarevolutie te overleven, als je in de sector je brood verdient en wilt blijven verdienen.
De NRC als symbool
De NRC is daarbij niet meer dan een voorbeeld. Zij staat symbool voor de ontwikkelingen en uitdagingen waarvoor de sector zich gesteld ziet. Als eerbiedwaardige representant van de 'oude' media zie je haar worstelen op de woelige baren van de nieuwe tijd.
Er komt een nieuwe aandeelhouder, een activistische, die de ingeslepen automatismen (redactiestatuut! onafhankelijkheid versus commercie) uitdaagt, wakker schudt en zichtbaar maakt. Er komt een nieuwe hoofdredacteur, een nieuwe uitgever. En nog een nieuwe hoofdredacteur, bij het kleine zusje. Men gaat online, men gaat op de ipad. Men gaat onder de oude vlag ordinair spullen verkopen. Of pushen, kun je ook zeggen. En er moeten redacteuren uit.
Maar waar ligt de toekomst, en waar is de kip met de gouden eieren gebleven? Twee pagina’s advertenties Rolex als omslag om de krant. Kan dat? Mag dat? Moet dat? En waarom toch dat toenemende NRC-bashen, door de @bertbrussen's, @alexandernl's en andere vrije vogels uit de blogosfeer? Waar heeft de NRC dat aan verdiend?
Mobiliteit!
Als er een eigenschap is die de huidige tijd vereist, dan is het beweeglijkheid, flexibiliteit, mobiliteit. Wat dat laatste betreft geeft de NRC het goede voorbeeld. Ze gaat immers verhuizen. Na veel intern gesodemieter weliswaar, maar toch. Weg uit Rotterdam. Zoveel is zeker. Maar waar naartoe? Den Haag? Of toch Amsterdam? Het punt van vertrek is duidelijk, maar de bestemming nog niet helemaal...
En Taalvaardigheid
Misschien ligt de oplossing voor 'oude' media als de NRC wel vooral op het vlak van de taal. Want soms is het alsof oude en nieuwe media, als oude en nieuwe generaties, in verschillende tongen spreken. Ze gebruiken niet alleen verschillende woorden, begrippen en tekens, maar ze maken daar, ieder voor zich, ook verschillende ideeën, concepten en gedachten mee. Totdat ze elkaar echt niet meer begrijpen. En dan heb je de poppen pas echt aan het dansen... Dan rammelt Wikileaks aan de poorten, en what have you.
Redacteuren, managers, commerciële mensen van de NRC en alle andere media: leer de nieuwe taal, als je hem nog niet spreekt. Ga er in denken, spreken, schrijven, dromen. En blijf streven, altijd streven, naar Virtuositeit!
De waarheid in 140 tekens
Waar staat geschreven dat de waarheid zich kleedt in meanderende volzinnen? Is het niet juist cool om het in minder dan 140 tekens te doen?