Het lokale nieuwsblad koploper als bron voor informatie

Het lokale nieuwsblad koploper als bron voor informatie
Enkele andere conclusies zijn dat burgers waarderen dat uitgevers internetsites opzetten, dat de ontlezing onder jongeren doorzet en het leesgedrag blijft veranderen. Daar tegenover staat een stijgend internetgebruik. Verder zien uitgevers, zo blijkt uit het onderzoek, de economische recessie als een belangrijke bedreiging voor een gezonde bedrijfsvoering. In toenemende mate storen zij zich aan oneerlijke concurrentie door gesubsidieerde media (zoals lokale publieke omroepen). Nieuwe en online media kunnen zich verheugen in grote aandacht van de uitgevers. Zo sterk zelfs dat zij met elkaar een denktank willen formeren over de toekomst van lokale media.

De conclusies worden uitvoerig belicht in het onderzoeksrapport 'Knooppunt Onbegrensd', een grootschalig en diepgaand onderzoek dat door de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP), als branche-organisatie van lokale nieuwsmedia, het afgelopen anderhalf jaar is uitgevoerd. Het project bestond uit een onderzoek naar de stand van zaken onder uitgevers en een inventarisatie van hun behoeften, maar ook uit kwantitatieve lezersonderzoeken van enerzijds onbetaalde nieuwsbladen en anderzijds lokale abonnementenkranten. Daarnaast bevat het rapport de verslaglegging van een aantal studiereizen naar collega-brancheverenigingen in het buitenland en een viertal essays met de toekomstvisie van prominente experts.
De uitkomsten van het onderzoeksproject - dat mede mogelijk werd gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Pers - werden deze week bekend gemaakt op de nieuwjaarsreceptie van de NNP en aangeboden aan dr. Wim Noomen, voorzitter van het Stimuleringsfonds voor de Pers.

Waarnemend voorzitter Guido Verhagen en directeur Paul Bos gaven bij die gelegenheid aan blij te zijn met de uitkomsten van het onderzoeksproject. "Aan de ene kant is het een bevestiging van de dingen die je in de wandelgangen hoort en ziet, aan de andere kant is het een aansporing om door te gaan op de ingeslagen weg van herpositionering en vernieuwing. Wij hebben als NNP-leden een unieke positie in het medialandschap."