Timo Boezeman: 'het boekenvak moet versnellen'

Timo Boezeman: 'het boekenvak moet versnellen'

Timo Boezeman kent het boekenvak van binnenuit: van zijn start bij uitgeverij A.W. Bruna Uitgevers tot zijn jaren bij distributeur CB. Nu zet hij als zelfstandig adviseur zijn ervaring in om uitgevers en boekhandels wegwijs te maken in de wereld van kunstmatige intelligentie. “AI is geen keuze meer. Wie het negeert, loopt het risico zichzelf de markt uit te prijzen,” zegt hij in gesprek met inct.

Boezeman begon zijn carrière bij A.W. Bruna Uitgevers, waar hij meewerkte aan de introductie van e-books en experimenteerde met de eerste iPad-apps. Later stapte hij over naar CB, waar hij als productmanager en change manager vele digitale vernieuwingen leidde. Steeds stond technologie in dienst van het vak centraal.

Toen ChatGPT eind 2022 werd gelanceerd, sloeg bij Boezeman direct de vonk over. Hij organiseerde inspiratiesessies, startte een AI-gilde en hielp collega’s bij het ontdekken van toepassingen. Toch begon het te kriebelen. “Ik ben altijd ondernemend geweest binnen organisaties, maar er komt een moment dat je meer wilt dan daar mogelijk is.” Begin 2025 besloot hij voor zichzelf te beginnen. Eén enkele LinkedIn-post leverde hem direct meerdere opdrachten op. Kort daarna werd hij gevraagd om een boek te schrijven over hoe hij organisaties op het vlak van AI in beweging weet te krijgen.

Klassiek boekenvak in beweging

Volgens Boezeman reageerde het boekenvak altijd traag op digitale ontwikkelingen. E-books en luisterboeken werden lange tijd gezien als marginaal. Bij AI is dat anders: “Bij internet duurde het negentien jaar voordat 81% van de mensen ermee werkte. Generatieve AI had daar slechts drie jaar voor nodig. Je kunt dit niet negeren. Als jouw concurrent AI gebruikt om efficiënter te werken, verlies je terrein.”

Tegelijkertijd ziet hij een spagaat ontstaan. Uitgevers gebruiken AI om sneller content te maken en te vertalen, terwijl lezers dezelfde tools inzetten om informatie direct op te vragen, zonder tussenkomst van redacties of uitgevers. “Je creëert waarde met AI, terwijl je lezer via AI jouw rol kan omzeilen.”

Curatie als onderscheid

Boezeman verwacht dat juist menselijke content belangrijker wordt. “Amazon staat inmiddels vol met AI-boeken. Maar er komt een tegenbeweging die waarde hecht aan het ambacht: boeken, artikelen of foto’s die aantoonbaar door mensen zijn gemaakt. Dat wordt meer waard.”

Naast zijn werk in het boekenvak ziet Boezeman ook in het onderwijs de impact. Studenten mogen AI gebruiken voor onderzoek en inspiratie, maar moeten transparant zijn over hun prompts en resultaten. AI is zelfs toegevoegd als officiële feedbackbron. “Het gaat inmiddels niet meer om de vraag of je AI wel mag gebruiken, maar om hoe je het verantwoord en effectief inzet.”

Hoe blijf je relevant?

Het boekenvak staat volgens Timo Boezeman op een kruispunt. Waar e-books en luisterboeken ooit konden worden genegeerd, dwingt AI het hele vak tot actie. Niet alleen op het vlak van efficiëntie, maar vooral op het gebied van waardecreatie, auteursrecht en verdienmodellen. “Uiteindelijk staat of valt het met één vraag: hoe blijf je relevant in een wereld waar AI zowel bedreiging als kans is?”

Timo Boezeman is op 20 november a,s, de opening keynote op inct.spiratie 2025. De bijeenkomst voor uitgeefprofessionals om samen in gesprek te gaan over de de impact van AI: kansen, bedreigingen, ervaringen & trends.
Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar

MEER INFO & AANMELDEN