Oor 40 jaar en springlevend

Oor 40 jaar en springlevend


Veertig jaar later. Talloze muzikale revoluties kwamen en gingen, het medialandschap veranderde ingrijpend, om van de muziekbusiness nog maar te zwijgen. Een zeldzaam jubileum in de steeds vluchtigere wereld van de muziekbladen. NME (in 1992) en Rolling Stone (in 2007) gingen hen voor, maar gaandeweg de rit werd het steeds eenzamer in de kiosk. Oor overleefde het oudste muziektijdschrift ter wereld, Melody Maker, opgericht in 1926, en zag in eigen land diverse pogingen tot het oprichten van een serieuze concurrent stranden in enthousiasme en goede bedoelingen. OOR is nog altijd het toonaangevende en best verkopende muziekmagazine van Nederland en Belgie.

Vanaf 7 april ligt de speciale 40 Jaar OOR jubileumeditie in de kiosk, een uniek bewaarnummer. Net als het boek Keihard & Swingend, De Jongensjaren Van Muziekkrant OOR (uitgeverij De Boekerij) dat oprichter Barend Toet in dezelfde week uitbrengt.
Op 4 april worden de 40 Jaar OOR jubileumeditie en het boek van Barend Toet gepresenteerd in de hoofdstedelijke poptempel, waar de rode loper uitgelegd zal worden voor al die BN'ers en andere oud-OOR-coryfeeën die beeldbepalend zijn geweest voor het blad. En natuurlijk is er muziek, o.a. van The Naked And Famous, een van de heetste bands van dit jaar, verkozen in BBC's invloedrijke Sound Of 2011-lijst.

En dat is nog niet alles: op 1 april lanceert Oor een gloednieuwe website. Ondertussen verschijnt 10 februari alweer de derde OOR in tabletformat voor de iPad. De tweede staat momenteel in AKO's Top 5 van digitale tijdschriften.